Zonder teamcaptain Richard Kromhout, hij werd prima vervangen door Mariëlle Meijer, kwam het eerste tiental van RDC gisteren niet verder dan een 10-10 gelijkspel bij Heijmans Excelsior.

De wedstrijd begon moeizaam. Richard Meijer wist een, in ieder geval op het oog, goede stand op te bouwen tegen grootmeester Ndonzi. Hij gebruikte daar wel veel tijd voor, en die tijd miste hij in het late middenspel. Met een fraaie combinatie werd Richard van het bord geslagen. Beter ging het bij Cor van Dusseldorp. Cors tegenstander speelde weifelend de opening, waardoor hij een aantal zwaktes kreeg. Even leek het erop alsof Cor toen al een schijf zou winnen, maar dat gevaar werd afgewend. De positie van Cor bleef echter sterk, en dat was voldoende voor twee punten.

Steven den Hollander beleefde een moeilijke middag. Hij kreeg geen grip op de strategie van zijn tegenstander en nadat hij ook een tactische manoeuvre over het hoofd zag, veranderde zijn stand in een ruïne. Niet veel later kon hij dan ook opgeven. De gelijkmaker kwam echter weer snel. Laura Andriessen had een groot centrumoverwicht. Hoewel haar tegenstander erin slaagde met ruilen de stand overzichtelijk te maken, bleef de druk groot. Een enkel foutje was voldoende voor een snelle schijfwinst en niet veel later ook partijwinst.

In het restant van de wedstrijd werd niet meer gescoord, maar kansen waren er nog wel. In de wedstrijden van Thomas Wielaard en Mariëlle Meijer waren het misschien alleen nog maar speldenprikjes, Arjen de Mooij kwam dicht bij de winst. Na een strategische fout van de speler van Heijmans, klemde Arjen diens stand volledig in. Slechts door tijdig materiaal te investeren in een doorbraak naar dam werd een Rijnsburgse voorsprong voorkomen. En het zat ook mee. Eric-Jan van Reenen kwam langzaam maar zeker in een lastige positie. Pas nadat zijn tegenstander te gehaast wilde winnen, wist Eric-Jan het tij te keren en een remise uit het vuur te spelen.

De grootste kans op een Rijnsburgse overwinning kwam op het bord van Denise van Dam. Halverwege de wedstrijd had zij al een goede mogelijkheid gemist, maar ik het late middenspel had zij zich duidelijk herpakt. Met goed spel speelde ze naar een offervariant toe, die voldoende leek voor de winst. Ook hier zat het tegen, Denise's opponent gaf bijna al zijn schijven weg om toch maar op dam te komen. Het bleek voldoende voor een nipte remise. De 10-10 kwam op het bord door de remise van Eric Hogewoning. Hoewel hij veel tijd verbruikte voor de opening, kwam hij zwaar onder druk. De combinatie van weinig tijd en een slechte stand was zorgelijk, maar juist op dat moment liet Eric zijn beste spel zien. Hij woestelde zich onder de druk uit en bereikte een gelijkwaardige remise.

Door dit gelijkspel is RDC blijven staan op de vijfde plaats in de hoofdklasse van de KNDB. De volgende wedstrijd tegen Lent zal moeten blijken of RDC nog naar boven kan kijken, of genoegen zal moeten nemen met een plaats in de middenmoot.