Online, op de spelcomputer, op je telefoon kun je tegenwoordig heel veel spelletjes spelen. Wat bijna al deze games gemeen hebben is dat er regelmatig updates voor uitkomen. Vaak als een spel enkel wat cosmetische verbeteringen heeft, gaan de internetfora los en word zoiets niet heel positiefs beoordeeld.

Maar de meeste mensen houden helemaal niet van verandering. Weten wat er komt, vinden veel mensen plezierig. Daar ligt de kracht van dammen. Ons spel heeft vrij simpele regels, kan ieder kind van 6 leren. Heeft al honderden jaren dezelfde regels, maar met die paar regels gaat er een wereld van mogelijkheden open. Of je nu Nederlands kampioen bent, elke week uit gewoonte je potje schuift of met jeugdig enthousiasme, je jezelf probeert te verbeteren. Je eigen verbeelding, voorstellingsvermogen en rekenkracht in combinatie met een onvoorspelbare tegenstander maken elke partij weer iets nieuws, wat boeiend is voor alle leeftijden.

Afgelopen vrijdag hadden we 16 borden, dus 32 spelers in de zaal. Met wat passen en meten had iedereen voldoende ruimte. Kunnen jullie zien wie de grootmeester internationaal en oud-Nederlands kampioen is in dit gezelschap?

De jongste in de zaal is wat makkelijker te vinden, ze zit naast de oudste in de zaal.

Hier een wat meer ingezoomde foto, maar zelfs dan is ze nog niet gemakkelijk te vinden hoor. Het provinciale team redde het niet tegen Damlust, de grote favoriet in de provinciale hoofdklasse. Een acceptabele 4-8 nederlaag was ons deel. Als alles mee had gezeten had het 6-6 kunnen worden, maar dat was niet terecht geweest. Wel weer een prachtige overwinning van Thomas Wielaard. De tegenstander ging vol in een centrumaanval. Thomas counterde echter via een mooie combinatie naar dam. Marco de Leeuw wist tegen oud-clubgenoot en NK finalist Jan van der Star, relatief gemakkelijk remise te maken.

Richard Kromhout speelde een partij in het klassiek, leek lang wat minder te staan, maar zoals wel vaker, kantelde de wedstrijd, kreeg hij een goed, misschien gewonnen eindspel op het bord, maar hij vond dat niet en het werd remise. Arie Schoneveld en Daniël Boom liepen allebei in de opening in een openingszetje, wat eigenlijk niet mag op dit niveau. Hans Tangelder speelde tegen de GMI aan de andere kant, wist via onconventioneel spel nog ver te komen, maar toen het moment daar was om remise te maken, miste hij deze. Voor het teamresultaat maakte het niet uit, maar het is natuurlijk altijd zuur om het net niet te redden tegen zo'n sterke tegenstander.

Bij de onderlinge, wist Arno Kooloos zijn negatieve reeks te doorbreken met een overwinning op Jan Oudshoorn. Mariëlle Meijer-Kromhout en Rinus Kromhout vochten wel om de familie eer, maar het werd remise.

In de jeugdklasse, wist Corné onverwachts toe te slaan tegen Amelié. "Waarom moet ik altijd oefenen met slaan, ik zie dat echt allemaal wel", is iets wat we vaak horen. Afgelopen vrijdagavond was Corné het perfecte voorbeeld, waarom wij daarop trainen. Corné dacht dat hij een 1 om 1 ruil deed, keek toch nog even verder en zag dat hij er 2 moest slaan. Amelié sloeg dan ook wel weer terug, dus werd het een 2 om 2, maar daardoor ontstond een gat bij Amelié haar stand zodat Corné pardoes naar dam sloeg. De handen voor de mond slaan van Corné waren veelzeggend toen hij het allemaal zag.

Carlien wist het niet bol te werken tegen Bas. Die meer en meer laat zien de grote favoriet te zijn voor de titel. Komende week mag Bas het laten zien in de provinciale competitie met het jeugdteam. Hans traint sinds begin dit seizoen een niveau hoger en dat begint langzaam zijn vruchten af te werpen. Tegen Charlotte die tot nu toe nog niet had verloren, haalde hij 2 dammen en wist zo de partij te winnen. Jelle en Floris wilde niks aan elkaar geheim geven, dus ze besloten ipv 30 minuten te trainen en 30 minuten te dammen tijdens de training, een heel uur te trainen. Met meer als 2 hoofdstukken gedaan te hebben, hadden ze een vruchtbare training. Dit was in het spel van beiden goed te zien. Floris bleek het beste zijn geheimen bewaard te hebben en wist dan ook gedecideerd te winnen.

In de eerste klasse, moest helaas Teun de Kluijver vroegtijdig zijn partij afbreken wegens ziekte tegen Runé Varkevisser. Hopelijk was het geen oranjekoorts en kan Teun komende vrijdag zijn partij afmaken tegen Runé. Nico Mul had het lang lastig tegen Victor Janson, maar uiteindelijk in het late middenspel wist hij een schijf voor te komen en dat bleek voldoende voor de winst.

De grootste sensatie van de avond was echter Viviënne Meijer. In de landelijke competitie had ze al een paar keer laten zien grote stappen gemaakt te hebben, maar kwam het qua resultaat nog niet helemaal eruit. Afgelopen vrijdagavond tegen Alexander Zwanenburg, die tot nu toe alles had gewonnen, liet ze haar toegenomen speelkracht zien. Niet alleen haalde ze een mooie combinatie uit. Haar afwerking daarna, waarbij ze liet zien, dat ze op het juiste moment kan wachten, was nog indrukwekkender. Het eerste provinciale team kan wel wat versterking gebruiken, dus het is mooi om te zien dat onze talenten zich zo ontwikkelen.