RDC Rijnsburg 2 - Hofstad 3 : 7- 9

5 oktober 2024

Een onverwacht verlies tegen onze damvrienden uit Den Haag. Het dammersleven is zwaar. Je kunt gewonnen staan en toch niet winnen. Je kunt sterker zijn, maar toch verliezen. Laten we eens kijken hoe deze wedstrijd verliep. We kwamen op een achterstand van 0-2 door een wat onfortuinlijke nederlaag van Arno.

Roy Bidesi (1061) - Arno Kooloos (1049)  2-0

Optisch lijkt wit hier een wat gezondere stelling in het centrum te hebben, maar de computer is daarvan niet onder de indruk en beoordeelt de situatie na 43... 11-16 als zijnde in evenwicht. Arno speelde echter iets anders en moet daar even de zetcontrole zijn vergeten. 43...3-9? creëert weliswaar de dreiging 18-23, maar wit mag eerst en haalde vernietigend uit met 44. 27-21 26x17 45. 28-22 17x39 46. 38-33 39x28 47. 32x3 24x33 waarna zwart de doodsklap met 48. 35-30 niet afwachtte, maar in plaats daarvan zijn opponent feliciteerde met de winst.

Daniël trok de stand gelukkig weer vlot gelijk naar 2 -2 middels een combinatief aantrekkelijke partij.

Daniël Boom (921) - Hedwig Callender (764)  2-0

We zien hier het hoogtepunt van de strijd waarin wit zijn tegenstander naar het "kerkhof" veld 29 heeft gelokt. Hoe gevaarlijk dat kan zijn, demonstreerde Daniël met de leuke 2-om-3 combinatie die hem een schijfwinst opleverde: 32. 28-22! 17x28 33. 27-21 16x27 34. 31x24. Hoewel Callender de partij nog tot zet 52 wist te rekken, gaf Daniël de winst niet meer uit handen.

Mariëlle speelde een solide partij tegen de sterke Hagenaar Van Hal.

Mariëlle Meijer-Kromhout (1017) - Jaap van Hal (1028)  1-1

De slotstelling van een keurige klassieke partij waarin de computer geen enkele rimpeling kon ontdekken. Mariëlle voerde allerlei combinaties uit in haar hoofd, maar kwam hierbij tot de juiste conclusie dat die haar geen voordeel zouden brengen. De wedstrijdstand werd hiermee op 3-3 bepaald.

Nico dreigde in lichte tijdnood te komen en kreeg toen een remisevoorstel van zijn tegenstander.

Porter Richardson (762) - Nico Mul (865)  1-1

Ook hier de slotstelling van een foutloze partij. De Hagenaar bood remise aan tegen zijn op papier sterkere tegenstander. Achteraf bezien, ís de partij "analytisch" ook remise, zoals dammers zeggen. Maar dat geldt immers ook voor de beginstelling en met nog wederzijds acht schijven op het bord was doorspelen zeker een optie geweest, zo liet Nico naderhand met een lichte teleurstelling weten. Stand nu 4-4.

Viviënne scoorde opnieuw een "blauwe" uitslag met een remise tegen Kamminga.

Menno Kamminga (624) - Viviënne Meijer (382)  1-1

Stelling na 23.39-34. Geeft zwart de gelegenheid tot de "bomzet" en die kans liet Viviënne zich niet ontgaan. Met 23...

24-30! bracht zij het mechanisme in werking dat, nadat de rook was opgetrokken, haar een schijfwinst opleverde.

Kamminga vocht zich terug in de partij maar bleef toch lange tijd verloren staan. Zijn taaiheid werd echter beloond in het eindspel toen Viviënne een kleine onnauwkeurigheid beging, die wit de kans gaf nóg een schijf te offeren voor een doorbraak naar de damlijn, hetgeen net voldoende was voor remise.

Stand 5-5. De beide ploegen blijken aan elkaar gewaagd. Helaas liep Kees, die door drukte op zijn werk wat van zijn oude scherpte mist, hierna in een listige lokzet.

Kees Noordermeer (764) - Frans Boers (833)  0-2

Wit aan zet staat hier uitstekend en kan bijvoorbeeld verder gaan met de zet 32.29-24. De heer Boers had echter een valstrik gespannen. Wit speelde het verleidelijke maar niettemin foutieve 32. 33-28? met als vervolg 32... 22x24 33. 30x10 maar werd verrast door 33... 15-20! 34. 25x14 4x15! Door dit schijfverlies was de partij niet meer te redden en moest wit na 52 zetten de handdoek in de ring gooien. We keken daardoor met 5-7 opnieuw tegen een achterstand op het scorebord aan.

Maar de hoop was nog niet verloren, op de twee resterende borden stonden we er sterk voor. Alex bereikte een strategisch sterke positie, maar aarzelde vervolgens in de uitwerking.

Alexander Zwanenburg (865) - Alex Kruyshoop (723)  1-1

Een interessante stelling die naar menselijke maatstaven wit grote winstkansen belooft. Richard Kromhout en Thomas Wielaard beoordeelden de zwarte stelling achteraf als onhoudbaar op de lange termijn. Zwart heeft zijn materiaal ongelukkig gegroepeerd - er ontbreekt bijvoorbeeld een belangrijke schijf op veld 2.  Maar een winststelling is nog niet hetzelfde als een winstpartij. Kruyshoop bleef zich stug verdedigen en zag zijn zware arbeid aan het eind van de middag beloond met een punt.

Voor Den Haag zag het er met een 6-8 voorsprong nu goed uit. Onze teamleider Gé had nog een kans op de wedstrijd op een gelijk spel te laten uitlopen.

Nerin Bisseswar (753) - Gé Berbee (923)  1-1

Jammer voor Gé die de hele middag zo goed had gespeeld. Hij had hier de kroon op zijn werk kunnen zetten met 61... 46-19! De witte schijf moet metéén worden geblokkeerd. Opvallend is dat deze zet de énige is die winnend is voor zwart, ondanks zijn materiële voorsprong van twee schijven. Helaas ging de partij verder met 61... 27-22 62. 35-30! waarna wit er in slaagde zijn laatste schijf af te ruilen zodat zwart geen winstpotentieel meer over had.

Hiermee eindigde deze thuiswedstrijd met een nederlaag van 7-9. We speelden over het geheel toch niet slecht, maar misten wel de benodigde nauwkeurigheid in de afwikkeling.

Eric van 't Hof