De wedstrijd tegen Damlust 2 uit Gouda kan wel als een derby beschouwd worden. Voor de herindeling van de damprovincies waren Damlust en Rijnsburg jarenlang de twee beste clubs in de provincie Midden-Holland. Nu speelt het eerste team van Damlust al jarenlang in de ereklasse, maar sinds vorig seizoen is de derby nieuw leven ingeblazen door promotie van de reserves van Damlust. In het eerste seizoen presteerde ze boven verwachting, maar een tweede seizoen is altijd lastiger.

Hans Tangelder terug van een lange reis speelde nog wat onwennig. Hij kwam onder druk te staan en werd daarna verrast door een verborgen, maar niet hele moeilijke combinatie. Eric Hogewoning bracht ons weer terug in de wedstrijd met een overwinning. Door onvoorziene wegwerkzaamheden kwam Eric een kwartiertje te laat, zijn tegenstander dacht door snel te spelen, dat hij Eric onder tijdsdruk kon brengen. Echter Eric keek meer op het bord dan de klok en speelde vrij strak en met veel druk zijn tegenstander de vernieling in.

Richard Kromhout speelde een wat aparte klassieke partij. Met af en toe prachtige esthetische standen, was de partij een genot om te bekijken. Het slotstuk met 5 dubbele oppositie maakte het af. Richard Meijer kwam geen moment in zijn spel, liep in een lichte damcombinatie, maar de remise werd nergens overschreden.

Thomas Wielaard is de man in vorm bij RDC en ook afgelopen zaterdag liet hij dat weer zien. Tegen een gerenommeerde tegenstander gingen strategie en tactiek hand in hand, met een mooie combinatie maakte Thomas het verdiend af.

Rinus Kromhout kwam er eigenlijk de hele partij niet aan de pas, een wat merkwaardige zet in de opening waardoor hij opgesloten kwam te staan, was het eigenlijk enkel wachten tot de kopman van de tegenstanders het af maakte. Rinus vocht wel dapper door, maar de nederlaag was onafwendbaar.

Arie Schoneveld speelde een goede opening, durfde niet door te zetten en ging in verdediging modus. Kwam vervolgens in een theoretisch verloren klassieke positie terecht, gelukkig voor Arie wist zijn tegenstander dat niet en ontsnapte Arie met remise.

Als laatste was Cor van Dusseldorp nog bezig, in een partij waar lang weinig gebeurde, sloeg ineens de vlam in de pan, met allebei twee dammen werd een redelijk unieke situatie gecreëerd. In de analyseruimte was de winst niet zo moeilijk, maar achter het bord is het altijd lastiger. Maar Cor is niet voor niets al jarenlang de beste speler van RDC en liet dan ook zien, dat dit wel aan hem toevertrouwd was. Na een lang eindspel wist hij het af te maken en behaalde RDC een mooie 10-6 overwinning. Met 3 punten uit 2 meteen ook een gedeelde tweede positie en twee man in de top 5 van de topscorerslijsten, laten we deze lijn over 2 weken voortzetten.