Deze aanmoediging mochten wij afgelopen week ontvangen van de gemeente.

Een leuke attentie vanuit de gemeente. De oudere kinderen trainen normaal met Marco. Helaas was Marco verhinderd en mocht ik een keertje de jongens begeleiden.

Marco had deze partij uitgezocht, voor iedereen die van dammen houd een aanrader om na te spelen. Mark, Bas en Hans zijn bijna een uur bezig geweest met het naspelen van de partij en bedenken waarom Gantvarg, de oud-wereldkampioen de partij speelde zoals hij speelde. Een mooie partij in de Roozenburgaanval die afgesloten werd met een zeer klassiek zetje, namelijk het zetje van Weiss, vernoemd naar een andere oud-wereldkampioen.

In de onderlinge daarna was het op vele borden vuurwerk. In de hoofdklasse wist Arie Schoneveld via een prachtige indringer op de achtste lijn te winnen van Hans Tangelder. De veteranen Rinus Kromhout en Arno Kooloos maakte er een interessante partij van, Arno wist uiteindelijk nog wel als eerste op dam te komen, maar dit was zo kostbaar, dat Rinus gewoon won. Richard Kromhout dwong Jan Oudshoorn tot wat moeilijke keuzes, Jan trachtte via de rand te vluchten, maar dat gaf Richard een combinatieschijf en de velen combinaties groeide Jan boven het hoofd.

In de eerste klasse liet ons oudste lid Jac van Delft zien dat hij nog steeds een tegenstander is om rekening mee te houden. Tegen Teun de Kluijver haalde hij een leuke doorbraakcombinatie uit en het afspel met vele schijven en een dam was niet eenvoudig, maar speelde hij keurig en strak naar winst. Met 3 gewonnen partijen staat hij gewoon gedeeld eerste. De enige die tot nu toe hem kan volgen is Alexander Zwanenburg tegen Mark Noort haalde Alexander een leuke verborgen doorbraakcombinatie uit, maar toen hij dam haalde had Mark vernietigend kunnen toe slaan, waarbij de dam en nog eens 4 schijven van het bord waren verdwenen. Helaas ondanks lang kijken, vond Mark het niet, daarna was het niet te houden en wist ook Alexander zijn derde overwinning bij te schrijven. Daniël Boom en Nico Mul waren erg aan elkaar gewaagd, waar Nico gokte op de counter en dat uiteindelijk ook combinatief voor elkaar kreeg, had hij te weinig om te winnen en werd het remise.

Bij de jeugd waren er zeer onderhoudende partijen. Dat trainen en spelen zwaar is, bleek maar weer eens, want zaken die in de training heel makkelijk lijken, blijken in een wedstrijd gewoon heel lastig te zijn. Bas wist uiteindelijk te winnen van Amelie, maar Amelie kwam wel op dam en wist het Bas verdraaid lastig te maken. Floris had het in het begin heel lastig tegen Carlien, Carlien verzuimde om een 2 om 3 doorbraak te nemen, even later nam Floris wel een damcombinatie en breidde dit uit tot een overwinning. Hans liet tegen Jelle zien dat zijn verlies partij vorige week een incident was en overvleugelde Jelle helemaal. De spannendste partij was tussen Charlotte en Quin. Of alles helemaal volgens de regels ging, werd af en toe bediscussieerd en daarbij lieten beiden zich niet onbetuigd. Gelukkig noteren ze de partijen, dus dan is er altijd duidelijkheid hoe het is gegaan! Uiteindelijk werd na ruim een uur spelen besloten tot de lieve vrede met een remise. Dit betekend dat debutant Charlotte na drie wedstrijden nog niet heeft verloren!