14 september 2024

Deze thuiswedstrijd werd uiteindelijk met het kleinst mogelijke verschil verloren. Er had wellicht meer in gezeten. Hieronder een overzicht van de partijen in volgorde van het moment van de uitslag. We kwamen op 0-2 achterstand door een betrekkelijk eenvoudige combinatie op het bord van Kees Noordermeer, die de poort naar 46 één zet te lang open liet staan.

Kees Noordermeer (764) - Gerard van Velzen (1007)

Wit aan zet heeft hier geen problemen, maar hij moet nu wel iets doen aan het gat op 37, bijvoorbeeld 41-37. In plaats daarvan werd 31-26 gespeeld, waarna zwart een dam haalde op 46 via 23-29, 24-30, etc. Teun de Kluyver wikkelde op de hem kenmerkende wijze soepeltjes af naar het punt, waarmee hij de stand op 1-3 bracht.

Ramon Ramkisoen (818) - Teun de Kluyver (600)

Ik heb deze partij met de computer en Kingsrow bekeken en kan niet anders dan concluderen dat Teun een foutloze partij heeft gespeeld, evenals zijn tegenstander. We zien hier de slotfase met zwart aan zet. Er zijn verschillende plakkers mogelijk, maar die zijn niet allemaal goed! Teun koos voor het correcte 18-22 en kon een zet later de remise noteren. In plaats daarvan was ook 16-21 ook goed geweest, omdat beide kleuren dan 3 schijven slaan. Gé Berbee kon het helaas niet bolwerken tegen de sterke dammeester Roep Bhawanibhiek (1205) zodat het er somber voor ons uit begon te zien met de 1-5 achterstand.

Gé Berbee (923) - Roep Bhawanibhiek (1205)

Hier is het al te laat voor wit. Gé had eerder al een schijf geofferd, maar nu maakt Roep korte metten met het krachtige 24-30! waarmee hij wit een tijdelijke dam geeft op 2. Enige rekenwerk leert dat dit geschenk meteen naar 30 wordt getransporteerd zodat zwart met 25x45 zelf doorbreekt. Zover liet Gé het echter niet komen. Met het nodige geluk lukte het ondergetekende de stand een iets draaglijker aanzicht te geven met 3-5.

Ricardo Bona (1045) - Eric van `t Hof (905)

Een opvallend moment in de partij. Wit aan zet moet slaan, maar hij mag kiezen welke kant op. Als wit 33x22 speelt, dan verliest hij uiteindelijk een schijf na de verplichte ruil gevolgd door 16-21. En dus speelde wit maar de andere zet 32x23 en gaf zwart daarmee pardoes een dam cadeau. Zwart had de rest van de partij last van dit materiële voordeel, maar mocht aan het eind wel de volle winst aantekenen. Rijnsburgs jongste talent Viviënne Meijer noteerde een keurige remise en verhoogde daarmee haar rating met maar liefst 26 punten! Het stond nu 4-6.

Viviënne Meijer (382) - Martin Kruijswijk (967)

Net als Teun speelde ook Viviënne een foutloze partij. Dit is de slotstelling waarin Martin Kruijswijk (967) zekerheidshalve maar remise aanbood! Een indrukwekkende partij van Viviënne. Hierna bracht Nico Mul ons terug in de race met een zwaarbevochten zege tegen een op papier sterkere tegenstander: 6-6!

Fred Voorn (981) - Nico Mul (865)

Wat er aan Nico's bord gebeurde was nauwelijks met droge ogen aan te zien. Wit had zichzelf eerst naar een ideale stelling toegewerkt, die totáál gewonnen was. Maar door een iets te gehaaste zet had hij al zijn voordeel weer weggeschonken. In de diagramstelling zit nu geen winst meer, maar wit probeerde nog 33-28? en overzag daarbij de vieze plakker 26-31! En nu stond zwart tegen de verhoudingen in opeens gewonnen. Wit gaf het snel op. Zouden we deze wedstrijd misschien gelijk kunnen spelen, of zelfs winnen? Er waren nog twee borden bezig, waarop wij zeker niet minder stonden. Helaas moest Alexander Zwanenburg wegens ernstig tijdgebrek de winst laten lopen. Zijn sterke tegenstander kwam er met de schrik en een gelukkig punt vanaf (7-7).

Alexander Zwanenburg (865) - Hanco Elenbaas (1197)

Alexander stond driekwart van de partij gewonnen, maar het diagram laat de stelling zien waarin hij onder druk van de klok zijn laatste winst vergooide. Typisch zo'n geval waarbij de omstanders wel de winst zien die bestond uit 5-28, waarmee zwart óf zijn schijf op 11 verliest, óf na 11-16 28-50 van promotie wordt afgehouden. Met de vlag op vallen gooide Alexander 24-19 eruit en moest korte tijd later de uitgestoken hand accepteren. Zoals wel vaker rustte nu de zware last van de laatste partij op de schouders van Daniël Boom, die zich goed verdedigde tegen het zwaargewicht Milton Menso (1178). Daniël kwam ver, maar net niet ver genoeg.

Milton Menso (1178) - Daniël Boom (921)

Een zware partij waarin wit lang erg goed had gestaan. Daniël had zich taai verdedigd, maar staat hier voor een lastige keuze. Wit breekt door, maar kan zwart óók doorbreken? Ja, zegt de computer, hij moet dan 12-17 of 11-16 spelen. Maar niet 11-17 wat in de partij geschiedde en wit zijn toch niet onverdiende winst opleverde. Zo bleek achteraf dat deze vooraf ingecalculeerde verlieswedstrijd tegen de ratingfavoriet Diemen in de praktijk een zware strijd was, waarmee we maar nét het onderspit moesten delven. Al met al toch een prima start van het nieuwe seizoen voor de reserves van Rijnsburg.

Eric van 't Hof