Een nieuw seizoen, met een hoop veranderingen. Allereerst is de speelzaal behoorlijk verandert. In een nieuwe opzet en veel extra licht in de zaal was het hier en daar nog wat onwennig, maar al gauw toch gewoon vertrouwd. De KNDB heeft om onverklaarbare redenen besloten om de klasse waarin gespeeld wordt te verkleinen, waardoor het aantal wedstrijden met bijna 20% afneemt. Bij alle sporten zien we juist een intensivering van het speelprogramma, maar onze bond kiest ervoor om het aantal wedstrijden te verminderen. Dan ook nog eens de teams verkleinen van 10 naar 8, dus ook daar 20% minder. Met een beetje media rekenen, kom ik dan tot 40% minder, dus neem ik aan dat de contributie van de KNDB, dan ook met 40% verlaagd gaat worden komend jaar.

Het was natuurlijk ook nog even spannend of vanwege de stakingen bij de politie onze wedstrijd tegen 020 wel door kon gaan, gelukkig  voor ons kwam er geen verbod. Dan nu naar de wedstrijd, Thomas Wielaard keerde terug van een blessure en met enkel wat blitzwedstrijden achter de rug, was het toch even spannend, of hij er gelijk weer stond? Maar alsof het een blitzwedstrijd was schoof Thomas gedecideerd binnen no-time zijn tegenstander van het bord. Met de welbekende bomzet maakt hij het karwei af.

Richard Kromhout viel vol door het centrum aan, als een soort bulldozer duwde hij zijn tegenstander naar achteren en naar de rand, met een vracht terreinvoordeel en uiteindelijk een schijf meer, was de winst eenvoudig. Eric Hogewoning zette een mooie flankaanval op, toen deze eraf werd geruild hield Eric de betere stand, helaas wist Eric niet de beste voortzetting te vinden, waardoor het uiteindelijk naar remise liep. Mariëlle Meijer-Kromhout leek hetzelfde plan te hebben als haar broer, maar schrok van mogelijke remise combinaties, week van haar originele plan af en tot overmaat van ramp, bleek haar noodrem, vergiftigd te wezen en verloor ze nog.

Rinus Kromhout speelde de hele middag in de verdediging. Zijn ploeteren leek resultaat op te gaan leveren, tot hij op de laatste zet, nog de remise weggaf, zonde! Richard Meijer speelde een zeer goede partij, helaas voor Richard heeft winst er waarschijnlijk niet ingezeten.

Arie Schoneveld wist op zijn karakteristieke wijze, de tegenstander het vuur aan de schenen te leggen. Zijn tegenstander was overduidelijk niet gewend aan de no nonsense stijl van Arie. Door een aantal listige damzetjes erin te weven, wist Arie een schijf winst af te dwingen, daarna was het voor Arie een koud kunstje om de partij te winnen.

Het slotakkoord was voor onze invaller Arno Kooloos, kun je eigenlijk wel van invaller spreken van een man met zoveel ervaring in RDC 1? Waar bij tegenstanders je vaak ziet dat invallers met de rem erop spelen, is dat bij RDC nooit het geval, “gewoon voorwaarts kameraden, wir müssen zürück” is al jarenlang het devies. Na een prachtige opening, leek Arno aan de goede kant van het bord te zitten, met een heerlijke krachtige aanval, leek er weinig aan de hand. Door een kleine misrekening rond zet 40, kreeg de tegenstander ineens een indringer en met een tegenstander tussen de linies wordt Arno zijn positie zwakker en zwakker en moet hij uiteindelijk capituleren.

Alles bij elkaar een 8-8 tussen…. eindstand, u bent natuurlijk gewend dat we dan nog 2 wedstrijden hebben om het goed te maken, en ja u mist natuurlijk nog de partijen van Hans Tangelder en Cor van Dusseldorp, maar zij kregen nog wat extra rust van de coach om fysiek in orde te zijn voor de volgende wedstrijd. Maar dit seizoen, helaas slechts achttallen en dus een gelijkspel. Dat is voor RDC, die normaal hun eerste wedstrijd verliezen in de competitie niet slecht, maar er had zoveel meer ingezeten. Maar we hebben het natuurlijk nu allemaal nog in eigen hand, over 14 daag, oh nee over 3 weken de tweede ronde, alle vastigheden weg, daar houdt deze dammer niet van.