Afgelopen vrijdag werd traditiegetrouw het Nieuwjaarstoernooi gespeeld bij de Rijnsburgse DamClub. Met een deelnemersveld van 28, waaronder 7 introducees, was de zaal goed gevuld. De avond begon met Arie Schoneveld in het zonnetje te zetten vanwege het feit dat hij meer dan 50 jaar lid is van de damclub. Arie is in 1971 via een simultaan voor het eerst in aanraking gekomen met dammen en niet veel later lid geworden. Hij is al vele jaren een constante factor zowel achter het dambord als in het bestuur. Na de uitreiking van de oorkonde en de koffie met gebak was het de hoogste tijd om te gaan dammen. In 4 teams van 7 spelers werd er gedamd. De ene bracht het er beter vanaf dan de andere, maar na de eerst ronde bleek al dat de teams aan elkaar gewaagd waren. Zo wonnen de ‘de kan(aries)’ met jubilaris Arie in hun gelederen nipt van ‘De damwinnaars’ en speelden ‘De Koekenbakkers’ gelijk tegen ‘De Stapelaars. In de tweede ronde kwamen ‘De kan(aries) echt op stoom en wonnen met dubbel cijfers. Ook ‘De Damwinnaars’ deden hun naam eer aan en wonnen de wedstrijd. ‘De kan(aries) stonden nu 4 punten los en de strijd daarachter was enorm spannend. De laatste ronde gaf dan ook de doorslag. De jubilaris was zo onder de indruk van alle festiviteiten dat hij weinig punten haalde, maar dat mocht dat pret niet drukken. Ook de laatste ronde wonnen ‘de kan(aries)’ dik en dat zorgde er dus voor dat ze het toernooi wonnen. ‘De damwinnaars’ lukte het net niet, maar bereikte de tweede plaats. ‘De Stapelaars’ stapelde gedurende het toernooi steeds minder punten, maar wisten wel nog het podium te bereiken. ‘De Koekebakkers’ werden wel wat gehinderd door een organisatorisch wissel en eindigde net naast het podium. Al met al was het een prachtige avond waarbij een aantal mensen kennis hebben gemaakt met het mooie van de damsport, maar bovenal met het gezellige en sociale karakter van onze vereniging. Mocht u ook geïnteresseerd zijn, loop gerust eens binnen op vrijdagavond vanaf 20:00 uur in De Wilhelminaschool.