De eerste wedstrijd van het seizoen. Je hebt verenigingen die starten het seizoen altijd sterk en eindigen slecht. Je hebt verenigingen die nimmer nooit hun eerste wedstrijd winnen, maar later in het seizoen altijd wel weer hun resultaten pakken. RDC is duidelijk een vereniging van de tweede categorie. De eerste wedstrijd altijd een drama. Wat is de reden? Zijn we over traint, onder traint? Is het einde te ver weg, zodat we het einddoel nog niet duidelijk zien? Moeten we wennen aan al onze nieuwe medespelers? Of start de KNDB de competitie gewoon te vroeg en zijn vele van onze spelers nog aan het genieten van hun welverdiende vakanties? Want ja zeg nu eerlijk, september is toch de maand voor vakantie voor alle vrijgezellen, jonge stellen en oude echtparen. En blijkbaar hebben wij als dammers er velen in deze categorieën.

De start van het seizoen kon met geen beter weer beginnen. Met lekker af en toe een bui buiten is het toch lekkerder dammen. Wel jammer dat mijn zoon heeft besloten te moeten gaan voetballen, dus ik had als voorbereiding lekker een uurtje buiten gestaan 's ochtends. Gelukkig was er warme koffie bij binnenkomst en een goedlachse nieuwe bardame dus dat verzachtte het leed weer wat. Mijn zoon had wel 6 van de 8 doelpunten gescoord, helaas wel met 9-8 verloren van Velo, maar in ieder geval het goede voorbeeld gegeven aan zijn vader. En goed voorbeeld doet goed volgen nietwaar? En ik kan mij niet heugen ooit verloren te hebben van Velo met dammen, dus dat beloofde veel.

De wedstrijd

Gelukkig troffen wij in DUO de grote kampioenskandidaat, dus deze wedstrijd verliezen zou niet zo erg zijn. Helaas waren Casper Vroegop en Richard Meijer verhindert. Gelukkig was het koppel Hogewoning, Hol bereidt om vandaag allebei te spelen. Dus hadden we maar 1 invaller nodig. Eric van 't Hof zou zijn debuut gaan maken, na een ijzersterke start in de onderlinge competitie en natuurlijk een geweldig zomertoernooi in Brunssum. Maar dat was buiten DUO gerekend. DUO had maar 9 spelers weten te vinden die bereid waren om de lange reis naar ons te maken. En omdat het tweede door de vele vakanties binnen de vereniging net een mannetje tekort nog kwam, werd in overleg besloten, op initiatief trouwens van Eric om 9 tegen 9 te spelen, zodat het tweede wel volledig kon uitkomen en iedereen in de zaal aanwezig, tenminste een partij had.

Over de wedstrijd zelf valt weinig positiefs te melden. Self fulfilling prophecy kunnen we het wel noemen. Al waren er misschien hier en daar wel nog kansjes geweest op meer. Gera Hol deed het pas helemaal op het eind echt verkeerd, iets koelbloediger en ze had wel de remise eruit gehaald. Thomas Wielaard leek in paniek te raken, in een mindere stand waren er eigenlijk nog wel vele wegen die naar een punt leiden, maar zijn gekozen weg was verliezend. Daartegenover stond het punt wat Eric Hogewoning er wel uit wist te slepen voor de poorten van de hel. De drie kopmannen van RDC Jan van der Star, Richard Kromhout en Cor van Dusseldorp wisten allemaal wel voordeel te halen, maar winst werd niet verkregen.

Twee van de drie nestors Arno Kooloos en Rinus Kromhout vochten in interessante duels voor wat ze waard waren, maar de tegenstanders bleken gewoon te sterk. Onze laatste nestor en grootste vechter Arie Schoneveld, wist wel een daverende winst binnen te halen en zo ons leed wat te verzachten. Snel vergeten, over 14 daag weer nieuwe ronde, nieuwe kansen en wie weet nog een nieuwe speler, want er moet natuurlijk wel snel verbetering komen.