Afgelopen zaterdag 19 september mochten we weer aantreden voor de nationale competitie tegen Dios Eureka. Met een behoorlijk corona protocol, een totaal andere zaalindeling, kleinere teams, eenrichtingsverkeer en een corona verantwoordelijke opzichter, mochten we spelen. Ohja langs de borden lopen om te zien wat je teamgenoten doen, mag niet meer. Analyseren met de tegenstander kan niet, dus het verslag is puur gebasseerd op de partijen zoals ze in toernooibase staan.

RDC 1 mist dit jaar wat gebruikelijke namen. We hebben een vaste kern van 9 spelers die rouleren over de 8 plaatsen. Omdat we net als in de Tour niet te snel de gele trui willen hebben, was Cor van Dusseldorp op hoogtestage gestuurd. Hoe hoog, houden we nog even geheim, want we willen de concurrentie natuurlijk niet wijzer maken.

Laura Andriessen had de eer om het eerste punt op het scorebord te zetten. Haar tegenstander speelt met een heuse artiestennaam, maar een die wat mij betreft pas gevoerd mag worden na iemand zijn vijftigste. De aanvulling jr. achter de naam. Echt veel spanningen kwamen er niet op het bord en de vrede was dan ook snel getekend.

Casper Vroegop had het genoegen tegen de kopvrouw van de tegenstanders te mogen aantreden, voormalig wereldkampioene Olga Kamychleeva. Vorig seizoen tegen haar echtgenoot wist Casper een goede partij en een mooi resultaat te boeken, maar Olga liet duidelijk zien een stuk sterker te zijn dan haar ega en Casper liep de hele partij eigenlijk achter de feiten aan.

Gera Hol maakt dit seizoen haar debuut als vaste speler in RDC 1. Na vorig jaar als invaller zeer productief geweest te zijn, waren de verwachtingen hooggespannen. Misschien wel iets te hoog, want de lichte combinatie waar ze in trapte, was onnodig. Het deed ons terugdenken aan een ex-lid die altijd waarschuwde, "achter een stuk is gevaarlijker dan achter een vrouw!" Als kind begreep ik niks van dit gezegde, het enige was, dat het als een soort ezelsbruggetje in mijn hoofd bleef hangen dat je nooit achter een stuk moest gaan, zonder enorm voorzichtig te zijn. Helaas is Gera pas later lid geworden, dus is het bij haar niet zo erin gestampt.

Arie Schoneveld speelde geen beste partij en had de mazzel dat zijn tegenstander tevreden was met een punt, want anders had het nog weleens lelijk kunnen aflopen. Met een 2-6 tussenstand en nog maar 4 borden over begon het toch wat zorgelijk te worden voor RDC.

Jan van der Star wist zich aan de malaise te onttrekken. Via een leuk tijdelijk offer kreeg hij groot voordeel en wist koelbloedig de partij af te ronden. Richard Meijer wist wel voordeel te bereiken, maar nooit net genoeg om ook daadwerkelijk te winnen en moest teleurgesteld berusten in remise.

Richard Kromhout, bij afwezigheid van Cor, de kopman, wist een klein voordeeltje, langzaam om te zetten naar een ingewikkelde stand, waarbij zijn tegenstander door alle mogelijkheden en moeilijkheden pardoes een verkeerde zet deed, waarna Richard op slag met 5 schijven er 7 vasthield en zo de stand gelijk trok voor RDC.

Thomas Wielaard als laatste, werden wel kansen toegedicht, maar lang zag het er allemaal niet heel florissant uit. Het leek toch voordelig uit te pakken, maar door een kleine misrekening durfde Thomas de sterkste zet niet te spelen en daarna verzanden het eigenlijk snel in een gelijkwaardige remise.

Alles bij elkaar een 8-8, een wedstrijdpunt over gehouden en niet de gele trui! En een hoop wat te verbeteren valt. Hopelijk kunnen de meeste wedstrijden gespeeld worden en krijgen we een leuke competitie die niet teveel beïnvloed gaat worden door Covid.