Op 5 januari speelde het tiental van RDC 2 uit in Haarlem tegen de Haarlemse Damclub 2. Vooraf was duidelijk dat de uitslag van deze wedstrijd belangrijk zou zijn voor het kampioenschap in de 2e klasse C van de nationale Clubcompetitie van de KNDB.

In aanloop naar de wedstrijd viel Casper af als speler omdat hij moest invallen bij het eerste van RDC in Tilburg. Jan Parlevliet was eveneens verhinderd. Potentiële invallers waren verhinderd vanwege het bijwonen van een uitvaartplechtigheid van een overleden oud-clubgenoot in Heeze.

Daarom goed dat Cees van den Bosch en Kees Noordermeer beschikbaar waren om in te vallen. Op bord acht moest Teun de Kluyver als eerste het hoofd buigen tegen Dimitri Otto. Teun verzuimde een voorpost afdoende te verdedigen nadat deze door eigen toedoen via actief ruilen was ontstaan. Na het sneuvelen van de voorpost was het snel gedaan mede omdat Dimitri hierna een beslissende dam behaalde. Op bord zeven bracht Gé Berbee de stand weer in evenwicht door te winnen tegen jeugdspeler Noël Neve. Gé behield een sterk centrum in de opening, in het middenspel vereenvoudigde hij het spel en stuurde aan op klassiek spel met tempovoordeel. Noël moest hierbij rekening houden met de beschikbare tempi die in het eindspel nadelig voor hem uitpakten. Hij koos (te vroeg) voor een terugruil om een dreiging uit de stand te halen. Vervolgens kwam Gé een schijf voor via een hielslag en werd de partij met winst afgerond.

Daniël Boom moest als volgende het hoofd buigen op het tweede bord tegen Paul Smit. Beiden speelden een actieve partij die in het middenspel nadelig voor Daniël uitpakte. De KV van Daniël werd door zijn tegenstander vastgezet waarna hij op zijn LV een verplichte zet moest doen. In de partij bereikte Paul een winnende positie nadat Daniël zijn LV was leeggeruild. Na het behalen van een dam en het slaan van een schijf van Daniël hield de laatste het voor gezien. Nico Mul trok de stand weer gelijk op het laatste bord met zijn solide winstpartij tegen Joep Kerkhoff. Deze liet Nico te veel positioneel voordeel in het middenspel waarna deze het eindspel in zijn voordeel besliste.

Kees Noordermeer speelde als invaller op bord negen een uitstekende partij tegen Sjoerd van Hettema. Naar het eindspel toe was er eigenlijk niets aan de hand voor Kees en was remise binnen handbereik. Hij overzag echter een eenvoudige finesse die hem direct de kop kostte. Met een zuur gevoel werden de punten aan de tegenstander gelaten. Alexander Zwanenburg liet remise gelukkig niet door de vingers glippen op bord zes tegen Frans Elzenga. Derhalve liep de achterstand niet verder op voor RDC 2.

Op het eerste bord trok Arno Kooloos de stand weer gelijk voor RDC 2 door op actieve wijze te winnen van Ron Tielrooij. De laatste had niets in te brengen tegen het effectieve spel van zijn tegenstander. In het eindspel besliste een onvermijdelijke doorbraak de partij in Arno’s voordeel. Invaller Cees van den Bosch realiseerde een voordelige stand op bord vijf tegen Rob van de Klashorst. Winst zat er in het eindspel echter niet in voor Cees. De spanning liep mede daardoor verder op voor beide teams.

Laura Andriessen had op het derde bord in het middenspel met een leuke finesse tegenstander Jan Esselman een schijf afhandig gemaakt. Dit voordeel gaf zij in het eindspel niet meer uit handen waardoor de tussenstand op 8-10 kwam voor RDC 2. Inmiddels was duidelijk geworden dat Gera Hol haar partij tegen Carlo Koopman op het vierde bord niet ging verliezen omdat beiden een dam behaalden in het eindspel. De punten werden logischerwijs gedeeld. Hiermee won het team van RDC 2 deze belangrijke wedstrijd.

In de 2e klasse C staat RDC 2 vier punten los van haar naaste belagers. Er moeten nog drie wedstrijden worden gespeeld in deze klasse. Als in de volgende twee wedstrijden drie wedstrijdpunten worden behaald is de laatste wedstrijd in Alblasserdam tegen het gelijknamige tiental een formaliteit. Zover is het echter nog niet, over twee weken volgt de thuiswedstrijd tegen het combinatietiental van Denk en Zet Reeuwijk.