Traditiegetrouw organiseert RDC het Johan Kromhout toernooi in de week vóór de start van de Nationale Competitie. Enkele jaren geleden besloot de KNDB op dezelfde dag ook het NK Rapid te organiseren. Twee toernooien die elkaar in de weg zaten, dat kon slimmer. En dus kreeg het 17e Johan Kromhout toernooi voor het eerst het predikaat Open NK Rapid. Doel was onder andere om meer deelnemers naar Rijnsburg te lokken en dat is zeker gelukt. 76 dammers wisten de speelzaal te vinden.

Vooraf heette de voorzitter Rinus Kromhout iedereen van harte welkom, waarna Ben Smeenk,

coördinator wedstrijdzaken, dat namens de KNDB nog eens dunnetjes over deed. Na de nodige mededelingen was het tijd om de degens te kruisen en te zien hoe dammend Nederland de zomer is doorgekomen.

Hoewel er onderhuids drie verschillende categorieën waren, werd er in één grote groep geloot. Er waren zeven rondes met een bedenktijd van 15 minuten plus 5 seconden per zet. Met rondes van ieder ongeveer drie kwartier betekende dat een strak schema. Mede met de hulp van de wedstrijdleider en de arbiter werd dat schema netjes gehaald, terwijl alle uitslagen ook (semi-)live op Toernooibase werden bijgehouden.

Iedereen kon dan ook zien dat het vanaf de eerste ronde tot en met de laatste ronde spannend was. Gedoodverfde topfavorieten bleken nog een hoop te moeten doen voor de Nationale Competitie, terwijl outsiders en vooraf gedacht kanonnenvoer het verrassend goed deden. Door de formule van één grote groep bleef het ook in de Eerste en Tweede klasse tot de laatste ronde onzeker wie er met de prijzen vandoor zou gaan.

Tijdens de laatste speelronde besloot de KNDB dat het aantal aanwezige vrouwen genoeg was om voor hen een extra categorie te introduceren. Vandaar dat er uiteindelijk vier eersteprijswinnaars op de foto mochten:
• Cora Koopman als beste vrouw
• De jeudigde Simon Harmsma als beste in de Tweede Klasse
• David Riupassa zegevierde in de Eerste Klasse, en
• Alexander Baljakin herhaalde zijn kunststukje uit 2013, werd algeheel winnaar van het Johan Kromhout toernooi en mag zich een jaar lang (ook) Nederlands Kampioen Rapid noemen.
De voorzitter en Ben Smeenk bedankten wedstrijdleiding, arbiter en organisatie en noemden het een geslaagd toernooi. Zeker voor herhaling vatbaar!

Alle eindstanden en uitslagen van het JKT Open NK Rapid staan op toernooibase.