Afgelopen zaterdag werd er weer gespeeld voor de nationale competitie. RDC moest naar het puntloze Rivierendammers met de opdracht om (ruim) te winnen. Een makkelijke middag werd het, waarbij RDC niet echt in de problemen kwam. Er zijn nog kansen op de bovenste twee plekken, dus de laatste drie wedstrijden worden allemaal finales!

Als er wel eens wordt gevraagd of Rijnsburg aan iets van voorbereiding doet, dan is het antwoord nee. Dit heeft alles te maken met de strategie die Rijnsburg hanteert. De strategie is simpel, Cor moet winnen en de rest remise spelen. Als die strategie lukt wordt immers elke wedstrijd gewonnen. Dit is nog nooit gelukt, maar dat terzijde. Een plan is een plan.

Cor beleefde gisteren een makkelijke middag. Tegenstander Thijs Verboon trapte in een variant van een bekende openingscombinatie en kon direct opgeven. Tot zover deel één van het plan. Helaas faalde het plan bij de volgende uitslag. Steven den Hollander speelde een centrumomsingeling. Na een paar zwakkere zetten van Arthur de Swart verkreeg hij een comfortabele stand. Nadat De Swart een remiseachtige doorbraak niet nam liep hij een rondslag waarmee Steven het halve bord leeg sloeg.

Eric Hogewoning speelde wel prima volgens het plan. Zelf was hij niet geheel tevreden over zijn remise, maar Eric gaf geen kansen weg. In een klassiek-achtig standje was er geen beslissend voordeel te halen, waarnee Eric tot remise besloot. Thomas Wielaard had niet zijn dag. Tegenstander Rik Verboon begreep de opening beter en pakte de centrumvelden stevig in handen. Thomas bleef met wat achtergebleven schijven zitten en Verboon brak simpel door. Thomas vlocht nog een trucje in de stand, waar Verboon toch nog in trapte, remise dus.

Arjen de Mooij was ook opstandig. Met als excuus het woord topscorerslijst te gebruiken speelde hij een goede partij. De complicaties werden Pelle Sterk teveel, die na wat ruilen niet weggingen. Met grote overmacht speelde Arjen zijn tegenstander toch wel een beetje zoek. Denise van Dam kwam deze partij goed te staan. Haar tegenstander schuwde de ruiltjes niet, maar Denise bleef koel en pakte de juiste velden. Helaas wist zij het late middenspel niet goed te behandelen, waarna het remise werd.

Met drie overwinning en drie remises was het duidelijk dat deze wedstrijd gewonnen zou gaan worden. Richard Meijer had het op papier het zwaarst vandaag. Hij kwam onder druk te staan, maar bleef het hoofd koel houden en schoof veilig naar remise. Richard Kromhout speelde een zwakke partij. Hij had een goede variant berekend, maar zijn tegenstander ging hier niet op in. Toen bleek dat Richard gewoon slecht stond. Desondanks bleef hij op winst spelen, maar bleef steken op een remise.

Laura Andriessen speelde een rustige partij. Na een vroeg remise aanbod van haar tegenstander(wat terecht afgeslagen werd) kreeg ze een betere stand. De stand bleek net iets te dun om nog te winnen en ze werd remise gesmurft. Tot slot Arie Schoneveld. Arie speelde een klassieke partij, waarbij hij iets nadeliger leek te staan. Door op het juiste moment een schijf te offeren bleef de remise nog in zicht. Dit werd dan ook wel vrij makkelijk gehaald.

Het plan is dus voor maar een gedeelte gelukt. Cor wint, er spelen er zeven remise en er wordt niet verloren. Als ook Arjen en Steven zich de volgende keer aan het plan kunnen houden gaan we een mooi seizoen goed afsluiten. De volgende wedstrijd wacht het sterke Dordrecht.