RDC 1 schrijft clubhistorie

Op 4 maart 2017, drie dagen nadat de Rijnsburgse Damclub haar 82e verjaardag vierde, plaatste het eerste tiental zich voor het eerst in de historie van de club voor de Ereklasse. Wie dat na de onluisterende eerste wedstrijd van het seizoen had voorspeld zou voor gek worden versleten. Toch werd via een zegereeks, die alleen door de kampioen TDV werd onderbroken, een plek in de nacompetitie afgedwongen.

In die nacompetitiewedstrijd was de tegenstander DES Lunteren, die op basis van rating ongeveer gelijkwaardig kon worden ingeschat. In voorgaande jaren was Lunteren steeds de bovenliggende partij geweest, maar dit jaar was het Rijnsburgse tiental versterkt en dus moesten er zeker kansen zijn.

De wedstrijd werd gespeeld in Rijnsburg, en bij aankomst van de tegenstander bleek dat zij zonder hun kopman Henk Klarenbeek moesten optreden. Dat gaf de Rijnsburger moed. Ook de opstelling leek in het voordeel van RDC, omdat er op de bovenste vier borden goede winstkansen moesten zijn.
De werkelijkheid was wat weerbarstiger dan de theorie. Lang leek RDC richting een overwinning te gaan, en er was zelfs een moment dat er op vier borden een schijf voordeel was te tellen, maar van een ploeg als Lunteren heb je nooit gewonnen voordat het 11e punt op het bord staat.

De eerste punten op het bord waren echter voor Lunteren. Eric Hogewoning had een erg matige aanval, en kwam steeds dieper in de penarie. Ook speelde tijdnood hem parten. Waarschijnlijk ook door die tijdnood miste hij op de 33e zet een damcombinatie die minimaal remise had opgeleverd. Vier zetten later werd hij zelf slachtoffer van een damcombinatie. Deze werd door zijn tegenstander Harmjan Lammers niet gemist, 0-2.

Steven den Hollander zette het eerste punt voor de thuisploeg op het bord. Hij had de hele partij een overwegende stand tegen Arwin Lammers, maar kon niet tot echt concreet voordeel komen, 1-3

Ook Richard Meijer kon niet door de Lunterse muur heenkomen. Invaller Henri van Hierden gaf geen krimp en wikkelde netjes af naar een gelijkwaardig eindspel, 2-4
Thomas Wielaard is dit seizoen in goede vorm. Ook deze wedstrijd opereerde hij ijzersterk. Tegen Aldert van Eck speelde hij met sterk positiespel en goed getimede ruiltjes naar positioneel schijfwinst toe, 4-4

Op bord 2 was er goede hoop dat Richard Kromhout zijn tegenstander Stijn Overeem zou kunnen verslaan. In het middenspel zadelde Richard zijn tegenstander op met een hoog randschijf. Met goed rekenwerk kreeg hij nog wel winstkansen, maar Stijn gaf geen krimp en pakte een knap punt, 5-5

Arie Schoneveld was op bord 6 halverwege de partij een schijf voorgekomen. Arie Schoneveld is dit seizoen van onschatbare waarde geweest voor het eerste en heeft menig sterke speler van de winst af gehouden. Deze wedstrijd werd het zowel hem als zijn tegenstander Mark Sanders te machtig. Eerst liep Sanders pardoes in een 1-om-2. Daarna begon Arie te schutteren en kwam hij, zelfs met het schijf voor, erg slecht te staan. Toen hij daarna ook nog eens in een simpel doorbraakje liep was de jammerlijke nederlaag een feit, 5-7.

Gelukkig wist Cor van Dusseldorp direct daarna de stand gelijk te trekken met een overwinning op Ronald van de Beek. Cor had een erg voordelige stand, maar wist uiteindelijk geen echt voordeel af te dwingen. Met een geniepig offertje kwam hij alsnog een schijf voor. Zoals altijd wist Cor de overgebleven stand feilloos naar de winst te rekenen, 7-7.

Arjen de Mooij zou tegen invaller Jan Lammers goede kansen moeten hebben, maar niets was minder waar. Nadat hij in de opening voor een wat minder scherpe voortzetting koos kwam hij langzaam maar zeker steeds meer onder druk te staan. In het late middenspel vlocht Lammers allerlei combinaties in de stand, die de Mooij steeds maar net wist te ontwijken. Op het moment dat de stand eindelijk weer was bijgetrokken dacht Arjen een winnende combinatie uit te halen. Lammers gaf echter nog twee schijven, wandelde naar dam en kwam, ondanks drie schijven achter, in een winnend eindspel terecht. Hier raakte Lammers echter de weg kwijt in alle varianten en kon Arjen nog net remise maken, 8-8

Pieter Jan Rijken trof op het onderste bord de sterke Arjen Timmer. Timmer leek wat druk te hebben, maar Pieter Jan gaf geen krimp, en leek zelfs een kansrijke omsingeling te krijgen. Helaas had Timmer er een stiekem zetje in gevlochten. Na even goed gerekend te hebben wist Rijken toch af te wikkelen naar een 3-om-1 remise eindspel. Hierin werden nog wel even de 16 zetten volgespeeld waarna de arbiter de partij remise verklaarde, 9-9

Als laatste was, zoals wel vaker dit seizoen, Wim Bremmer nog bezig. Tegenstander Erwin van Hierden had in complete damblindheid een schijf weggeven, maar kon nog wel op wat positioneel voordeel bogen. Na over en weer veel geoffer wist Wim in tijdnood niet meer dan een voordelig eindspel af te dwingen. Hier was niet veel meer te halen en werd de vrede getekend, 10-10

De regels schrijven voor dat bij 10-10 in een beslissingswedstrijd er gesneldamd wordt, tegen dezelfde tegenstanders met verwisselde kleuren. Na een kwartiertje pauze ging het Rijnsburgse tiental vol goede moed achter de borden zitten. Even leek het ook hier mis te gaan toen Arie Schoneveld als snel een nederlaag liet aantekenen. Daarna kwam er echter vrij snel een 9-5 stand op het bord te staan. Toen ook Richard Meijer zijn partij won was het elfde punt een feit en kon de promotie gevierd worden. Arjen de Mooij was nog in een gevecht verwikkeld met tegenstander Jan Lammers, maar kreeg het heuglijke nieuws al te horen. Hij speelde nog even zijn adrenaline weg en kwam uiteindelijk niet verder dan remise, 12-8!

Volgend jaar zal RDC dus voor het eerst in de clubhistorie uitkomen in de hoogste klasse van de Nationale Competitie. Dit zal ook voor veel spelers hun debuut zijn op het hoogste podium, en daar wordt reikhalzend naar uitgekeken!