Het eerste bekerviertaal van RDC heefft zich vandaag geplaatst voor de tweede ronde van de KNDB Beker. In een Poule met Raes Maastricht, DES Lunteren en SNA 2 uit Heerhugowaard eindigden het team bestaande uit Richard Meijer, Steven den Hollander, Wim Bremmer en Arjen de Mooij op een degelijke 2e plaats.

In de eerste ronde werd van Raes Maastricht gewonnen. Raes was de 'te kloppen' tegenstander in deze poule en de overwinningen van Steven en Richard kwamen dan ook relatief eenvoudig tot stand. Toch leek het nog even spannend te worden: Arjen bevond zich de al hele partij in zwaar weer tegen Andy Damen. Net toen er niet veel meer aan de hand leek dacht Arjen de remise te forceren. Gelukkig zag de tegenstander het winnende offer over het hoofd zodat Arjen met een puntje wegkwam. Op het vierde bord speelde Wim Bremmer zijn eerste partij in dienst van de Rijnsburgse Damclub. Wim had zich voorgenomen om niet te verliezen en nam dan ook een degelijke aanval. Langzaam aan kwam hij steeds beter te staan en in een dun standje kon hij gelijk zijn eerste overwinning aantekenen.

Na dit goede begin was de tweede wedstrijd tegen DES Lunteren een zwaardere kluif. Op papier zou RDC het sterkere team moeten zijn, maar helaas kwam geen van de vier matadoren tot winst. Steven mist in het eindspel de remise tegen kopman Erwin van Hierden. Richard Meijer kon zijn grote voordeel niet tot winst omzetten en ook Wim Bremmer zag zijn voordeel verwateren. Toen ook Arjen zich vergiste in het late middenspel was de 5-3 nederlaag een feit.

De laatste wedstrijd moest dus gewonnen worden van SNA 2, maar dan moest het viertal wel naar kunnen spelen. Gelukkig werden ze in het zadel geholpen door het eerste bord van SNA die een vrij opzichtige blunder maakte, waardoor hij een schijf verloor. Niet lang daarna wist Wim Bremmer op bord 3 zijn jonge tegenstander bij de neus te nemen en zijn tweede overwinning van de dag te pakken. Steven deed daarop een tactisch remiseaanbod, wat vreemd genoeg gretig werd geaccepteerd door bord 2 van SNA. Op dat moment was de overwinning virtueel al binnen. Richard Meijer maakte de plaatsing een realiteit door een ander jeugdig talent te verslaan. De overwinning van Arjen was daarna eigenlijk niet meer nodig, maar zijn tegenstander zag het nutteloze van het doorspelen in en zette door zijn opgave een 7-1 overwinning op het bord. Opvallend is te noemen dat winnnaar Des Lunteren slechts 15 bordpunten pakte, terwijl RDC 17 punten pakte.

in de tweede ronde speelt RDC tegen Den Haag, SNA 1 en OG Utrecht. Deze ronde zal plaatsvinden op zaterdag 4 juni. Zie ook http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/standenke.php?taal=&Id=5303&jr=16