Afgelopen zaterdag kwam het lastige IJmuiden op bezoek. Hoe zij elke keer uitkomen is een verrassing, als er al volledig uitgekomen wordt. Gelukkig voor iedereen was IJmuiden volledig en iets sterker dan normaal. De loting leverde min of meer tien gelijkwaardige wedstrijden op, wat een leuke middag beloofde te worden.

Totaal onverwachts begon Rijnsburg met een 6-0 voorsprong. De eerste overwinning kwam op naam van Richard Kromhout. In de opening overzag hij een truc waarna de sterke tegenstander Bos een grote ruil nam. Richard ging hier beter mee om en kreeg een flexibele stand. Heel even leek het of Richard een schijf ging verliezen, maar niets daarvan bleek waar. Richard haalde een forcing uit die op het tempo precies klaar was. Enorm moeilijk om alles te kunnen bereken, maar Richard kon met een grote glimlach de felicitaties in ontvangst nemen.

De 4-0 was zowel verwacht als onverwacht. Richard Meijer had in tegenstander Kees Pippel de moeilijkste opgave van de dag. Niet alleen is Pippel de sterkste speler van IJmuiden, maar ook nog gigantisch in vorm. Richard had al vroeg een gemene forcing waarna Pippel een schijf moest offeren. De partij was daarna niet moeilijk meer voor Richard en hij maakte de partij in stijl af.

Arjen de Mooij is bij ons de speler in vorm. Na de winstpartij van vandaag is hij officieel topscoorder van de Hoofdklasse B, een knappe prestatie. Willem Winter was geen onbekende tegenstander en is net als Arjen liefhebber van spannend spel. Vanuit de opening vloog Winter er al met twee benen gestrekt in, met een leuke centrumaanval. Arjen bleef gebruik maken van kleine combinaties en dit werd Winter uiteindelijk te veel. Na een grappige combinatie werd direct opgegeven.

Steven den Hollander kwam lekker uit de opening en kon rustig blijven aanschuiven. Hij was alleen iets te langzaam, waarna Tuytel het initiatief kreeg. De stand was erg goed voor Tuytel, maar zijn berekende sterke variant durfde hij (onterecht!) niet te spelen. Nu kon Steven zijn stand herstellen en afwikkelen naar een gelijkwaardige stand. Tuytel zette alles op alles voor de winst, maar Steven liet zich niet verleiden tot rare zetten en koos voor de veilige remise.

IJmuiden kreeg een enorme oppepper met de winst van Martin van Dijk op kopman Cor van Dusseldorp. De nog niet van zijn salsa-examen herstelde van Dusseldorp kreeg een schoon lijkende aanval, maar zijn schijvenverdeling leek niet goed. Toen Van Dijk dreigde met een schijfwinst miste Cor een enorm mooie combinatie. Cor vond met weinig tijd deze combinatie niet en verloor niet veel later de partij.

Laura Andriessen speelde een rustige partij tegen de degelijke Conall Sleutel. In het klassiek was gespeeld werd, werd het evenwicht eigenlijk niet verbroken. Laura kwam op het einde nog licht onder druk te staan, maar met haar kenmerkende rust wist zij de remisehaven te bereiken.

Marco de Leeuw speelde een enorm sterke partij. Na de opening stonden de schijven van tegenstander Van der Vlis niet compact bij elkaar en Marco kreeg enkele sleutelvelden in bezit. Met dreigingen van zowel de halve hekstelling als een kettingstelling had zijn tegenstander enkele moeilijke keuzes te maken. Toen het moment zover was om de opsluiting te nemen nam Marco het echter niet. Zijn voordeel slonk en omdat Marco te graag nog wou winnen kreeg hij nog de deksel op de neus, zonde.

Eric Hogewoning maakte een bekende fout in de Keller opening. Een gespleten stand was het resultaat. Toch werd er niet van geprofiteerd en Eric kwam terug in de wedstrijd. Nadat er achter de aanval van Eric werd gelopen had hij een verassende eenzetter naar dam. Dit was helaas niet genoeg voor de winst.

Pechvogel tot nu toe is Denise van Dam. Het ging deze wedstrijd echter veel beter. Met een scherpe aanvalsstand wist zij haar tegenstandster voor een aantal moeilijke keuzes te zetten. Deze koos uiteindelijk voor een grote ruil waarbij de waarde van de stand lastig in te schatten was. Denise nam haar kansen optimaal weer en kwam maar liefs vier schijven voor. Dit liet ze niet meer glippen en kon haar eerste overwinning van het seizoen noteren.

Arie Schoneveld had een partij met wisselende kansen. Na een wat rustige opening nam de tegenstander een prima aanval. Met wat kleine trucjes wist Arie de aanval te weerleggen en kwam beter te staan. Helaas trapte hij in een kleine doorbraak. Arie leek niet aan verlies te kunnen ontkomen, maar wist met zijn vechtersmentaliteit toch een punt uit het vuur te slepen. Dit resulteerde in de 12-8 overwinning.