Zaterdag 12 december stond de verre uitwedstrijd in Geleen op het schema. CEMA De Vaste Zet, vorig jaar nog ereklasse, is een tegenstander van gelijk niveau. De reis ging soepel, geen last van files en alle tijd om tussendoor koffie te halen en te tanken. Iedereen was ruim op tijd en toen de opstellingen werden uitgewisseld bleken er kansen voor Rijnsburg te zijn. Op vier borden zou er gegaan moeten worden voor de winst, terwijl er drie borden het zwaar zouden krijgen. Aangezien CEMA meestal haar toppers onderop plaatst werden ook onze troeven onderin gezet.

Van te voren was echter bekend dat kopman Cor van Dusseldorp niet mee kon doen. Cor moest examen doen in zijn salsa lessen en was er dus helaas niet bij. Ook Laura Andriessen moest verstek laten gaan. Dit betekende dat er twee invallers moesten worden meegenomen. Gekozen werd voor het jonge talent Marco de Leeuw en de goed spelende Casper Vroegop.

De eerste uitslag kwam op naam van Richard Meijer. Tegenstander (en invaller) Djordy Suylen gebruikte te veel tijd in de opening. Na ongeveer 20 zetten kwam hij mede door dat tijdsgebrek tot een onstabiele voorpost. Richard wist hier wel raad mee en wist deze schijf simpel te winnen. De partij duurde niet lang meer en Rijnsburg stond voor.

Richard Kromhout, vandaag onze sterkste speler, speelde tegen Paul Nitsch, wat van CEMA de sterkste speler is. Ergens in het middenspel mislukte het plan van Richard. Toen Richard ging kijken bij de andere borden besloot hij geen verdere risico’s te nemen en naar een veilige remise te spelen.

Invaller Casper Vroegop had in tegestander van Pierre Lacroix geen makkelijke opgave. Ondanks het verschil in rating koos Casper voor het meest actieve spel. Dit leverde hem een fijne stand op, waarin hij toch wel beter gestaan moet hebben. Helaas ging er ergens iets mis met Casper en werd hij de rand ingedrongen. Toen de tegenstander later nog een combinatie naar dam had gaf Casper op. Jammer, maar wel een goede partij!

Steven den Hollander bracht RDC weer op een voorsprong. Tegen de taaie Willy Maertzdorf speelde hij een hele rustige partij. De tegenstander dacht Steven van het centrum te kunnen drukken door wat ruilen, maar Steven bleef bouwen en geen zwaktes komen in zijn stand. Nadat er later de aanval in werd gezet bleek dat Maertzdorf wel erg ver naar achter stond. Maertzdorf vond niet de taaiste verdediging en moest opgeven.

De voorsprong werd groter door Eric Hogewoning. Eric’s tegenstander, Erwin Heunen, staat erom bekend niet vaak fouten te maken en meestal wel een zekerheid te zijn voor minimaal een punt. Eric kwam prettig uit de opening, maar veel aan de hand was er niet. Heunen overzag een kaatsingzet en moest daarom een schijf geven. Toen Eric later nog een tweede schijf won werd er snel opgegeven.

Elke keer als Marco de Leeuw invalt is hij zeker voor een remise. In zijn derde optreden wist hij een mooie remise te scoren tegen de sterke Martijn van Gortel. Marco was niet onder de indruk van de sterkte van zijn tegenstander (370 ratingpunten meer!) en speelde een klassieke partij. In de partij hebben beide spelers niet echt kansen gekregen, waarmee Marco een belangrijke remise scoorde.

Uit het niets was daar een nieuwe winstpartij. Arjen de Mooij had tegen topscoorder Tom Swelsen in het late middenspel zijn slag geslagen. Op papier zou dit een makkelijke wedstrijd moeten zijn, maar Swelsen speelt veel sterker dan zijn rating. Arjen wist dit, dus van onderschatting was geen sprake. Vanuit de Keller-opening kreeg Swelsen een flexibelere stand, maar wist hier niet goed mee om te gaan. Arjen counter terug en bezorgde zich een +4(!) score.

Arie Schoneveld leverde ons de overwinning op. Eerder in de week belde Schoneveld nog naar de captain en sprak de woorden: “Wat moet ik op zo’n hoog bord dan”. Met tegenstandster Ingrid de Kok vocht hij een boeiend klassiek duel uit. Het eindspel leverde een schijf meer op, maar genoeg voor de winst was het niet. Desondanks een keurige remise.

Partij van de dag was die van Denise van Dam. In de opening trok zij het initiatief naar haar toe en kreeg een hekstelling op het bord. Haar tegenstander, de voormalig Belgisch kampioen Patrick Casaril, wist niet goed met deze stand om te gaan. Denise forceerde op leuke wijze een schijfwinst. Nadeel was echter dat haar lange vleugel bijna leeg stond. Na een iets te snel gespeelde zet kreeg ze nog een extra schijf, maar haar tegenstander kon doorlopen naar dam. Denise verhinderde echter dat haar tegenstander dam kon halen, waarna een derde schijf werd geofferd. Opgejaagd door de tijd gaf Denise jammerlijk zowel de winst als remise uit handen en verloor onverwachts nog.

Tenslotte Thomas Wielaard. Thomas had ook een sterke tegenstander maar wist goed op de been te blijven. Gevaarlijk werd het wel toen tegenstander Ibrahim dreigde door te breken. Thomas wist het hoofd koel te houden en wist de sterkste verdediging te vinden. Door allemaal kleine dreigingen wist hij zijn tegenstander steeds te verhinderen om door te breken.  Een remise was zijn beloning. Hierdoor kan RDC weer omhoog kijken, richting de top van het klassenment. Volgende week wacht promovendus IJmuiden.