Rijnsburg stelt teleur tegen Lunteren

Voor de tweede wedstrijd op rij heeft RDC een belangrijke wedstrijd verloren. In een echt vier punten duel was Lunteren de gelukkigste en kan de rest van het seizoen meespelen voor promotie. RDC zal haar doelstelling moeten richten op een derde plaats. Mijn wel gemeende excuses voor dit wat latere verslag, de schrijver heeft nog dagen moeten uithuilen van zijn eigen partij..

Lunteren nam al snel de leiding in de wedstrijd. Op het tiende bord werd het duel tussen Denise van Dam en Arjen Timmer uitgevochten. Heel toevallig hadden deze spelers elkaar twee jaar geleden al getroffen waarbij Denise redelijk kansloos verloor. Ook deze zaterdag ging het niet heel goed, het niveauverschil was dermate groot dat het eigenlijk nooit een wedstrijd werd. Moet ook wel bij vermeld worden dat Timmer een erg sterke partij speelde.

De achterstand werd erger toen Steven den Hollander onverwachts een nul kreeg. Tegen de sterkste tegenstander koos hij voor een nadeligere opening, maar wel een die volgens de theorie houdbaar zou moeten zijn. Beide spelers bleken echter vol op de winst te spelen, waarna er een boeiend duel uit voortkwam. Den Hollander was te veel tijd kwijt aan kijken bij andere partijen (dom dom dom) en kwam deze tijd op het einde toch echt te kort. Tegenstander Klarenbleek maakte hier handig gebruik en wist slim te winnen.

Ook topper Cor van Dusseldorp wist vandaag niet veel klaar te spelen. De salsa lessen lijken onze kopman toch echt op te gaan breken, want het klassiek wat op het bord kwam leek niet veel kansen te bieden. Toch leek hij later nog wat kansjes te krijgen, maar Van Eck bleef goed bij de les en gaf een wel verdiend punt niet meer uit handen.

Arjen de Mooij is dit seizoen weer als vanouds in vorm. In een van zijn favoriete spelvormen kwam Lammers vanuit een wat lastige stand met een Samda-swing, die toch wel vrij krachtig bleek te zijn. Op het moment dat het initiatief leek te wisselen trapte Lammers echter een niet al te moeilijke combinatie. De Mooij liet zich dit buitenkansje niet ontnemen en bracht RDC onverwachts weer terug in de wedstrijd!

Ook Thomas Wielaard leek op een stijlvolle overwinning af te gaan. De omsingeling die hij speelde gaf wel behoorlijk wat tempi nadeel, maar ook een gigantisch sterke verdediging. Deze verdediging zorgde ervoor dat er een eindspel ontstond waarmee Thomas een schijf voordeel had. Zoals vaak was dat niet genoeg om zijn partij winnend af te sluiten.

De voorsprong van Lunteren groeide weer toen Eric Hogewoning op moest geven. Ook Eric had in de persoon van Erwin van Hierden een sterke tegenstander getroffen en besloot net als Steven een theoretische opening op het bord te toveren. Na de 30ste zet werden de bekende paden verlaten, maar dit bleek toch niet heel handig. De opsluiting van Van Hierden bleek dermate sterk dat Eric eerst een schijf moest geven en niet veel later de partij.

Ondanks de 4-8 achterstand die daarmee op het scorebord verscheen kon Rijnsburg nog hopen op een gelijkspel of (heel stiekem nog) een overwinning. Richard Kromhout zat deze wedstrijd weer te puffen als een stoomlocomotief, maar zijn positie bleek toch wel goed te zijn. Of dit voldoende was voor de winst is lastig om te zeggen. Wel heeft Richard volgens eigen zeggen niet voor de meest kansrijke zetten gekozen in het eindspel en moest daarmee toch wel teleurstellend genoegen nemen met een remise.

De eerste tegentreffer die volgde was een overwinning van Arie Schoneveld. Arie heeft de afgelopen weken (achter het dambord!) het nodige voor de kiezen gehad en was gebrand op een goed resultaat. Tegen de op papier sterkere Mark Sanders kwam hij in de opening was lastig te staan, maar door wat ruiltjes kwam hij was losser. Arie speelde op een bekend dubbeloffer, waar Sanders (in tijdnood) met open ogen in liep. Een mooie overwinning voor Arie!

De euforie werd groter toen Richard Meijer een erg mooie positie kreeg en op zijn eerste overwinning dit seizoen af leek te stevenen. Maar voor het zover was ging het helaas nog mis op het bord van Laura Andriessen. Laura speelde een solide partij tegen WK-junioren speler Stijn Overeen maar koos in het late middenspel niet voor de makkelijke remise. Het eindspel wat volgde was nog wel remise, maar toen ze haar resterende schijf weggaf en een kleine truc overzag was het plots gedaan.

Richard Meijer had intussen wel zijn verdiende overwinning op het bord gekregen. Er leek de hele partij niet heel veel aan de hand, maar Richard liet bij het late middenspel zijn klasse zien. Na nog even wat tijd te hebben gewonnen in het eindspel speelde hij moeiteloos naar de overwinning. Voor de wedstrijdpunten was dit helaas te laat.