Afgelopen vrijdagavond 6 september startte de damcursus bij RDC. Deze nieuwe cursus voor 30+ werd enthousiast gevolgd en we hebben de belangrijkste regels van het dammen geleerd. Meerslag gaat voor, zetplicht en wie niet meer kan zetten heeft verloren. Daarnaast een aantal leuke standen bekeken waarin het mooie en moeilijke van dammen werd geshowd. Natuurlijk werd er afgesloten met enkele damwedstrijden. Er is nog ruimte voor enkele cursisten, dus mocht u, vanwege het voetbal, het hebben laten schieten, aanstaande vrijdag kunt u gewoon nog binnen lopen op de Wilhelminaschool en om 20.00 uur alsnog deelnemen aan de cursus.

In de onderlinge werden vooral in de eerste klasse een aantal belangrijke wedstrijden gespeeld. De broers Rune en Sverre Varkevisser lieten zien dat ze dit jaar gedegen kandidaten zijn voor promotie naar de B-groep. De trainingen van Marco de Leeuw lijken hun vruchten af te gaan werpen en beiden wisten respectievelijk, de nieuwkomers bij de senioren Thomas van der Haak en Esmee van Duivenboden te verslaan. Kees Noordermeer wist een verdiende overwinning te boeken op Teun de Kluijver en lijkt zich daarmee ook op te werpen als goede kandidaat voor promotie. Gert van Delft wist Daniël Boom redelijk eenvoudig op remise te houden. Slotstuk van de avond was voor Nico Mul en Arno Kooloos. Nadat Nico de gehele partij aan de leiding was geweest, kantelde dit in het late middenspel en tot ontzetting van Nico was het eindspel ook nog eens gewonnen voor Arno, die daarmee zijn kandidatuur voor het kampioenschap al na 2 ronden enorm versterkt. Al moet Jan Oudshoorn natuurlijk niet uitgevlakt worden. In een partij tegen Vince Houwaard werd het al gauw duidelijk dat Vince nog wel een heel aantal uurtjes training nodig heeft. Geen schande, want Jan is natuurlijk een van de gevaarlijkste spelers in de eerste klasse. Stand eerste klasse

In de hoofdklasse wist Richard Meijer vrij eenvoudig Rinus Kromhout onder de voet te lopen. Met een totaal vernietigd centrum en een schijf achter restte Rinus niets anders dan opgeven. Marco de Leeuw wist in een klassiek middenspel ineens Thomas Wielaard helemaal op te blazen, waarbij alle zetten van Thomas verhinderd waren. Een prachtig schoolvoorbeeld van hoe allerlei kleine wendingen een partij kunnen beslissen. Jan van der Star liet tegen Arie Schoneveld zien dat hij een belangrijk voornemen heeft genomen. Door wat sneller te spelen in de opening hield Jan voldoende tijd over om een doorbraak in het middenspel te bekronen met een overwinning. Actuele stand hoofdklasse. Met wederom slechts 1 remise in de onderlinge was het weer een hoop spektakel. Volgende week vrijdag weer een nieuwe ronde en volgende week zaterdag zoals al 20 jaar, op de 2e zaterdag van september het Johan Kromhout Toernooi.