RDC 2 behaalde afgelopen ronde het kampioenschap van de 2e klasse C van de Nationale Clubcompetitie. Gezien het constante seizoen dat dit team heeft gedraaid een logisch resultaat. Daar waar belangrijke concurrenten (nipt) werden verslagen hadden deze tegen andere teams te maken met duur puntverlies. Goede resultaten uit tegen sterke tegenstanders begin dit jaar leverde RDC 2 mede de kampioenstitel op. De laatste uitwedstrijd tegen Alblasserdam is hiermee een formaliteit geworden.

Afgelopen ronde werd gespeeld in Molenaarsgraaf tegen het 2e team van De Kroonschijf. RDC 2 had bij aanvang een voorsprong van 4 wedstrijdpunten op de overige concurrenten. De Rijnsburgse dammers gingen er maar eens goed voor zitten. De partijen waren nog niet goed en wel gestart toen voor RDC 2 bekende “woodpecker”-geluiden zich meester maakten van de speelruimte. Teun ruilde op gewiekste wijze de schijven terug in het doosje tegen jeugdspeler Jorrit Roest. De laatste kreeg in het middenspel enigszins positioneel voordeel maar Teun wist hem de weg naar de damlijn te versperren. Na de 40e zet werden de punten derhalve maar snel gedeeld. Heel wat meer tijd gebruikte Gera met wit tegen Wilco Stam. Een actieve centrumstand dreef Wilco naar de randen van het bord. In het eindspel liep deze schijfnadeel op waarna de punten al snel aan Gera werden gelaten.

Op de andere borden ontwikkelde de partijen zich zondermeer in positieve zin voor RDC 2. Alexander Zwanenburg pakte eveneens met wit de volgende winst tegen Johan Stuij. Ook Alexander had een voordelige stand. Zijn tegenstander offerde in het middenspel onder druk een schijf en kon deze hierop niet meer terug veroveren. Alexander speelde gedecideerd naar winst. Daniël Boom wist ook al met wit tegenstander Gerjan de Vries te verrassen. In het middenspel haalde hij een leuke combinatie uit die hem een schijf winst opleverde. Hierop damde hij op solide wijze naar winst.

Casper Vroegop won hierop met zwart op het eerste bord op overtuigende wijze van Jeroen Schakel. Vanuit het middenspel wist hij steeds meer positioneel voordeel te behalen. Dit betaalde zich uit met een mooie winst in het eindspel. Nico Mul leek op het 9e bord met zwart eveneens naar winst te dammen tegen jeugdspeler Niels Koorevaar. De laatste wist het voordeel van Nico in het eindspel teniet te doen. Nico accepteerde daarom het remiseaanbod van zijn tegenstander maar snel.

Ook Arno Kooloos bouwde met wit een goede stand op vanuit de opening tegen Sipke Veenstra. Naar het eindspel toe overzag hij een zeer effectieve zet van zijn tegenstander. Dit bracht hem direct ver weg van de beoogde winst. Remise was derhalve onvermijdelijk. Cees van den Bosch damde met zwart een degelijk partij tegen Gerrit den Besten. Winst zat er echter niet in. De partij eindigde eveneens in remise.

Op het 7e bord hielden Gé Berbee (met zwart) en Bert Terlouw hun centrumschijven zo lang mogelijk op het bord. De speler van De Kroonschijf damt dit seizoen voor het eerst mee in de Nationale Competitie. Hiervoor was hij lange tijd actief als huisdammer. Niet onverdienstelijk behaalde hij 8 degelijke punten uit de vorige zes partijen in de 2e klasse C. Tegen Gé liep hij pas in het eindspel tegen zijn eerste verlies aan van dit seizoen. Hij nam een twee-om-twee ruil in het eindspel, als hij dit niet had gedaan zou een snelle remise onvermijdelijk zijn geworden. De ruil bracht hem te veel positioneel nadeel wat Gé, met mazzel, de winst opleverde. Laura Andriessen damde met zwart tegen Ton Maasland. De laatste speelde het actieve spel van Laura goed tegen. In het late middenspel wist Laura een centrumblokje van haar tegenstander aan banden te leggen. Dit brak hem lelijk op in het eindspel waarna de punten aan de tegenstandster werden gegund.

Hiermee kwam de eindstand op 4-16 in het voordeel van RDC 2. Met deze belangrijke overwinning werd het kampioenschap in de 2e klasse C van de Nationale Competitie behaald. Over twee weken volgt als toetje de afsluitende wedstrijd tegen Alblasserdam. Dit team behaalde deze ronde een 10-10 gelijkspel tegen het combinatieteam van Denk en Zet Reeuwijk. Hiermee werd het gat van RDC 2 met de naaste concurrentie verder vergroot naar 5 punten!