Vrijdagmiddag. Mijn broertje en zusje vieren gezamenlijk hun verjaardag. Overtuigend sla ik alle aanboden op bier af, en op enkele glazen water overleef ik ook deze verjaardag. Arjen, Jack en ik hebben namelijk besloten om te participeren aan dry January, een maand waarin alcohol drinken verboden is. Arjen heeft een keer gezondigd, door twee glazen wijn te nemen, maar oké, het zij hem vergeven. Omdat ik toch in Rijnsburg ben besluit ik ook maar naar de clubavond te gaan, en speel en minisimultaan tegen Mariëlle en Marco. Tegen Mariëlle flopt de opening, maar weet ik in het middenspel toch haar stand naar de vernieling te spelen. Tegen Marco gaat alles goed in de opening, maar trap ik in een combinatie. Toch speel ik die remise, en drie punten zijn niet onaardig.

Rond 23.30 fiets ik richting Leiden, en ga naar bed. Er staat morgen immers een belangrijke kraker tegen 020 op het programma. Of tenminste, dat had ik moeten doen. De werkelijkheid pakte anders uit. Als ik langs het nieuwe appartement van mijn zus fiets zie ik dat daar een feest gaande is. Ik besluit om nog een spa rood te drinken, en bel aan. Blijkt er geen spa rood te zijn. Ik besluit om dan maar een biertje te nemen, en nog geen 5 minuten later sta ik al aan mijn derde biertje en zijn er ook al enkele shotjes goldstrike genuttigd.
Zondigen kan altijd, en kan een ieder gebeuren. Om 1.45 ben ik thuis en ga slapen. Of tenminste, dat had ik moeten doen. De werkelijkheid pakte anders uit. Er word nog meer bier en shotjes gedronken in café Storm, en ik kom thuis op een tijdstip en in een hoedanigheid wat ik niet durf te vertellen.
Vervolgens word ik wakker om 10.30, pak een douche, neem een klein ontbijtje en ga samen met Arjen richting de speelzaal. Of tenminste, dat had er moeten gebeuren. De werkelijkheid pakte anders uit. Ik word wakker rond 12.30 en vlieg mijn bed uit. Als ik buiten sta zie ik dat mijn fiets gestolen is (later die dag vind ik hem weer terug, ergens anders in Leiden), en gehaast bel ik mijn opa, met de vraag of hij mij an brengen naar de speelzaal. Als ik daarna de damclub bel hoor ik van Richard dat ik niet meer hoef te spelen. Rinus speelt intussen in plaats van mij.

Rond 13.30 kom ik aan in de speelzaal. Ik zie wat opgeluchte blikken, maar ook hier en daar wat (terechte!) snauwen. Ik hoop dat ze lekker hebben gesmaakt gisteren, zegt Arjen met vuur in zijn ogen. Intussen heb ik alle tijd om de partijen te bekijken en een verslag te tikken. Laat ik mij ook eens nuttig maken.
Dan loopt de andere Richard binnen. Hij heeft gewonnen, binnen de 30 zetten. Hulp van zijn tegenstander was daar wel bij nodig (maar vooruit, Richard stond al prettig). Een blunder maakte de partij direct af. Niet veel later heeft Thomas remise. Niet echt veel kansen gehad maar netjes gekeept. Bij Wim is het een grote chaos. Ik vraag mij af waar hij mee bezig is. Na tellen kom ik er achter dat hij er al een achter staat. We staan weer gelijk.

Arie maakt een afgrijselijke blunder. In een partij waarin alles nog kan gebeuren loopt hij in een twee om drie naar dam auw auw auw. Arjen staat volgens Richard K heel goed, maar ik heb dat zelf niet gezien. Remise is het terechte resultaat. Jan lijkt de hele partij wel wat voordeel te hebben, maar echt doorslaggevend lijkt het niet worden. De laatste borden beloven niet veel goeds Zelfs Cor staat
verloren, wat het niveau van de dag aantoont. Cor speelt uiteindelijk nog wel remise. Rinus speelt een goede partij, maar het moment dat hij winstkansen lijkt te krijgen loopt Rinus in een klein trucje en verliest. De partij van de Meijer lijkt na 2 uur spelen in een bloedeloze remise te eindigen, maar de partij duurt bijna het langst. Met de remise kunnen we niet klagen. Eric had winstkansen, maar koos helaas voor het stoppen van een dreigende dam. Een schijfwinst had hem winstkansen geboden.

Al met al een 12-8 verlies. Het lijkt mij een terechte nederlaag, maar het blijft natuurlijk zuur. Volgende week wacht eerst de inhaalwedstrijd tegen Dammend Tilburg, en een week later de kraker tegen Constant.