Zaterdag 17 september 2016. Een dag die niet snel vergeten zal worden door de Rijnsburgers. De eerste wedstrijd van dit seizoen gingen we vol goede moed naar Limburg, voor een lastige wedstrijd tegen Cema. Traditioneel hebben we altijd moeite met de eerste wedstrijd, maar het waren juist de “fitte” mensen die niet scherp genoeg waren.

De loting leek iets gunstiger voor ons. Cema was niet compleet en trad iets zwakker aan, met twee invallers. Thomas Wielaard kreeg een winstopdracht mee, en hij voerde deze met succes uit. Thomas koos in de opening voor een aanval. Tegenstander Raphaël Martens speelde dit tegen door herhaaldelijk op de aanval te lopen, en deze vervolgens af te ruilen. In een stand waar Thomas licht voordeel lijkt te hebben maakte Martens echter een grote blunder. Deze kostte een schijf, waarna direct werd opgegeven.

Vanaf dat moment was echter al duidelijk dat het een lastige middag zou worden. Arjen de Mooij stond tegen kopman Nitsch al een schijf achter, Wim Bremmer had een dubieuze dam en ook Steven den Hollander stond in een dun standje erg lastig. Onverwachts was echter het verlies van Richard Kromhout. De niet geheel fitte Kromhout lette in de opening niet op, en dat gaf zijn tegenstander kans op een grote afruil die duidelijk voordeel op zou leveren. Deze kans werd echter niet benut, en Richard verkreeg het initiatief. Een forse blunder beëindigde de partij abrupt. Richard had in zijn plan een kleine combinatie overzien, die twee schijven kostte.

De derde uitslag was een enorme meevaller. Steven den Hollander overhoorde tegenstander Tom Swelsen in een 30 zetten durende theoretische opening. Hierin slaagde Swelsen, en het was den Hollander die steeds meer onder druk kwam te staan. Een te trage voortzetting leverde Swelsen winnend voordeel op. In een stand met wederzijds drie schijven vergooide Swelsen, onder druk van de klok, de winst nog en liep het gelukkig remise.

Kantelpunt van de wedstrijd was het onverwachtse verlies van Wim Bremmer. Na de opening bezette tegenstander André Maertzdorf ongelukkig veld 23. Dit gaf Wim de gelegenheid om een omsingeling in te zetten, die het gehele centrum opsloot. Toen Maertzdorf ook nog in een dam liep was het de vraag of Wim deze moest nemen. Wim koos ervoor om de dam ten koste van twee schijven te nemen. De overgebleven stand was erg rommelig, waar Maerzdorf handiger mee omging. Met een onpareerbare dreiging verdween de dam van het bord, en Wim kon enkele zetten later opgeven.

De remise van Pieter-Jan tegen de sterke Ibrahim was een enorme meevaller. Pieter-Jan had al een tijd geen partijen gespeeld, maar gaf een goede partij. In het klassiek verkreeg Ibrahim een voordelige stand. Pieter-Jan besloot om wat risico’s te nemen en nam een gevaarlijk ogende Ghestem-doorstoot. Hierachter gingen veel combinaties schuil, die allemaal gezien werden door Ibrahim. Hoe dunner de stand werd, des te meer kansen op remise waren er voor Pieter-Jan. Een goed getimed offer bezorgde uiteindelijk deze remise. Al met een al een mooie en goede partij.

Eric Hogewoning was na afloop niet tevreden over het verloop van de opening. Zijn klassieke structuur leek wat statisch, maar na wat ruilen was het Eric die de iets betere stand had. Het moment dat Eric de partij kon beslissen verrekende hij zich echter. Tegenstander Shapiro was er als de kippen bij om de stand recht te trekken. Hierna was er voor beide spelers geen er meer te behalen, en werd er snel tot remise besloten.

In de partij van Arie Schoneveld was er niet veel aan de hand. Arie deed geen rare dingen, en de partij leek naar klassiek te lopen. Erwin Heunen besloot na rijp beraad om een ruil te nemen die Arie de rand in drukte, maar Heunen bleef hierdoor wel met een lastige lange vleugel staan. Heunen liep in een verradelijk combinatie, die Arie echter miste. De zet die hij nu produceerde gaf Heunen het initiatief.Arie gaf een aanknopingspunt weg, wat vakkundig werd uitgebuit. Onder druk nam Arie een verkeerde beslissing, wat resulteerde in een verloren partij.

Arjen de Mooij mocht tegen kopman Paul Nitsch proberen om een puntje te keepen. Arjen gaat niet snel gevaren uit de weg, maar wat hij nu speelde kon echt niet. Na 8 zetten stond Arjen al onder zware druk, en enkele zetten later stond hij een schijf achter. In belang van het team bleef hij echter doorspelen en bracht er nog enkele trucjes en combinaties in. Nitsch is echter een speler van dermate formaat dat hij dit voordeel niet meer verspeelde.

De enige speler die een foutloze partij speelde was Cor van Dusseldorp. Tegen de taaie Wiel Maertzdorf pikte hij vanaf de opening kleine voordeeltjes op. Het is altijd mooi om te zien hoe Cor door deze voordeeltjes steeds beter komt te staan. Maertzdorf moest enkele lastige beslissingen nemen, terwijl Cor de druk bleef opvoeren. Met een mooie combinatie besliste Cor deze partij.

Als laatste zat Richard Meijer nog. Tegen zijn sterke Poolse tegenstander was het lang de vraag wie beter stond. In een interessant duel was Richard met een grote omsingeling bezig. Na een grote afruil in het middespel bouwde zijn tegenstander het echter niet handig op, en kwam Richard in een goede stand terecht. Deze bleek echter toch niet zo goed als verwacht, en Richard had geluk dat zijn tegenstander een directe winst miste. Nu kon Richard nog knap afwikkelen naar remise.

Al met al een terechte nederlaag, waarbij er door beide partijen veel kansen zijn gemist. Over twee weken mogen wij ons proberen te herstellen. Dan komt het eerste tiental uit IJmuiden op bezoek.