Afgelopen vrijdag verdedigde het eerste provinciale team met succes de eerste plaats in en tegen Schiedam, de enig overgebleven concurrent voor de titel. Even leek het erop alsof het kampioenschap meteen gevierd kon worden, maar zover kwam het helaas nog niet. Over twee weken speelt het team de laatste wedstrijd, een overwinning betekent dan het kampioenschap.

In de wetenschap dat een overwinning het kampioenschap betekende maar dat we met een gelijkspel koploper zouden blijven, begonnen we de wedstrijd. De eerste tik kwam op naam van Arjen de Mooij. In het vroege middenspel veroverde hij een schijf. De overwinning zou nog slechts een kwestie van tijd zijn.

Vervolgens duurde het even voordat er tekening in de strijd kwam. Steven den Hollander haalde het eerste punt binnen. Hij was gedurende de partij langzaam maar zeker onder druk komen te staan. Een kleine finesse zorgde er voor dat de remisemarge nooit overschreden werd. Een tegenvaller was het verlies door Rinus Kromhout, op het laatste moment als invaller opgeroepen. Lange tijd had hij de stand prime onder controle. Echter, toen zijn tegenstander een schijf gaf om een dam te halen, raakte Rinus het spoor bijster. Met een vangstelling voorkwam zijn tegenstander dat Rinus zelf ook dam kon halen, en niet veel later berustte Rinus dan ook in de nederlaag.

Vanaf dat moment ging het echter crescendo. Thomas Wielaard nam het op tegen grootmeester Ron Heusdens. Zonder angst speelde Thomas een scherpe opening, maar moest vervolgens wel alle zeilen bijzetten om niet onder de voet gelopen te worden. Door een meerslagcombinatie in de stand te vlechten lukte het Thomas echter vrij eenvoudig om de remise binnen te slepen, een prachtig resultaat. Richard Meijer tekende vlak daarna voor de gelijkmaker. Hoewel zijn aanval er in het middenspel toch wat dubieus uit zag, wist hij deze wel goed gaande te houden, waardoor hij langzaam maar zeker druk kreeg op de stand van zijn tegenstander. Toen deze ook nog eens een schijf verspeelde was het snel gebeurd.

In de tussentijd was Arjen wel heel slordig met zijn voordeel omgesprongen. Met een winst voor Arjen zou het kampioenschap binnen zijn geweest. Ondanks een schijf meer kwam zijn tegenstander steeds beter in de wedstrijd. Als noodgreep besloot Arjen maar twee schijven weg te geven voor een vrije doortocht naar dam, maar kansrijk voor de winst was dat nooit. Als laatste was Cor van Dusseldorp bezig. In een klassieke partij zat hij de hele wedstrijd aan de goede kant van het bord. De winstpoging die hij deed was echter te voorzichtig. Na een afwikkeling naar een remise eindspel kon de vrede snel getekend worden.

Hiermee kwam de eindstand op 6-6. Net niet voldoende voor de titel, maar met een punt voorsprong kan deze op 14 februari worden binnengehaald in de thuiswedstrijd tegen Constant Charlois.