Terug naar normaal dat willen we allemaal. Deze kreet horen we steeds vaker in onze omgeving. Ouderen, jongeren en iedereen die daar tussenvalt wil hetzelfde: Terug naar normaal! Maar wat is normaal? Normaal is doen wat we willen, doen wat we gewend zijn, dat is normaal. Normaal is naar je werk gaan in plaats van thuiswerken, normaal is de kinderen naar school brengen in plaats van aan de tafel met laptops of tablets de online les in. Normaal is ( misschien met frisse tegenzin ) op zondag naar je (schoon)ouders gaan in plaats van op de bank thuis de zoveelste netflix knaller te bekijken. Normaal is op vrijdagavond naar

de clubavond te gaan en daar een potje te dammen!

Helaas is dit al een tijdje niet meer mogelijk. Een virus gooit roet in het eten, en zorgt ervoor dat wij allen tot nader order thuis moeten blijven. Gelukkig zijn er wat dammen betreft nog mogelijkheden om online te spelen. Bijvoorbeeld op www.lidraughts.org of www.kurnik.org is aanbod genoeg.

Helaas weegt dit niet op tegen een partij op de clubavond, een echte tegenstander die je kan zien. De spanning van wat gaat hij spelen, het kijken naar het gezicht van de tegenstander, wat gaat hij doen? Het geroezemoes om je heen, het gepraat over alles en nogwat, dat is online niet aanwezig. Je tegenstander een consumptie aanbieden, het triomf gevoel als je tegenstander opgeeft, allemaal weg. Het besmuikt lachen als iemand in een 1 om 3 loopt, het je schamen gevoel als jezelf die iemand bent.....

Het verlangen om te lachen om die 1 om 3, het praten over het zetje van Boom of het zetje van Mul, gewoon het in contact zijn met je medeleden dat is dus de kracht van de clubavond! De analyses van de sterke spelers na hun partij, de analyses van sterke spelers na jouw partij, dat is allemaal online niet te beleven. Een aantal jaar geleden had ik nog de mening dat online of live niets uitmaakte, intussen weet ik wel beter! De kracht van de clubavond ligt dus in het sociale gebeuren rondom je partij en de interactie tussen de leden.

Ik hoop dat wij allen heel snel weer de clubavond mogen bezoeken en elkaar kunnen zien. Het eerste rondje koffie is van mij! Tot die tijd is er elke vrijdagavond wel online dammen, een surrogaat clubavond. Te vinden op www.lidraughts.org aanvang rond 20:30, te vinden in de toernooilobby onder de naam RDC Open. Tot vrijdag!