Deze keer werd het lastige team, Van Stigt Thans 2, verslagen. De wedstrijd ging niet zonder slag of stoot, maar toen de punten verdeeld werden waren de Rijnsburgers net even scherper. Door deze overwinning lijkt RDC al bijna zeker van de tweede plek. Als volgende week koploper Tilburg haar wedstrijd wint, dan is RDC zonder spelen al tweede. Deze tweede plek geeft recht tot een promotiewedstrijd, voor de hoogste damcompetitie ter wereld, de ereklasse!

De middag begon voorspoedig. Richard Kromhout had een prima partij-opzet en had een gezonde aanval. Toen deze eraf werd geruild bleef Richard een prima stand houden. Richard nam later in de partij een dubieus ogende combinatie, welke Richard een schijf kostte. Gelukkig bleek Richard dit allemaal goed berekend te hebben, en konden de eerste punten voor Rijnsburg worden opgeschreven.

Tegen de sterkste tegenstander van de Schiedammers leek Thomas Wielaard geen grote problemen te hebben. In een partij met een klassiek karakter deden beide spelers niet voor elkaar onder. Thomas deed geen gekke dingen, en koos ervoor om veilig het punt binnen te halen.

Hierna werd de eerste tegentreffer geïncasseerd. Eric Hogewoning speelde voorzichtiger dan we van hem gewend zijn. Dit leverde hem een nadeligere stand op. Toen Eric op creatieve wijze probeerde om zijn stand te verbeteren bleek zijn tegenstander daar een kleine combinatie op te hebben. Eric probeerde het nog wel, maar kon de nederlaag helaas niet meer voorkomen.

Richard Meijer speelde een spannende omsingeling. In een stand waarin het niet duidelijk was wie er beter stond, besloot zijn tegenstander om zijn aanval eraf te ruilen, met een betere stand. Richard bleef ijzig koel en besloot om geen risicovolle acties te ondernemen. Zijn stand trok bij, en dat was ruim voldoende om een remise te behalen.

Bij Arjen de Mooij gebeurde weer van alles. Arjen had in de opening aanvallende intenties, maar zijn tegenstander hield de boot af. Dit leek een juiste beslissing, aangezien Arjen hierdoor met een lastige stand kwam te zitten. Toen Arjen ook nog in een kleine combinatie liep leek het pleit beslecht. Arjen is iemand die niet snel opgeeft, en dat bracht hem deze keer succes. Toen zijn tegenstander even niet oplette pakte Arjen de dam af, en was het direct remise.

Hierna kwam er gelukkig een overwinning bij. Cor van Dusseldorp deed wat van hem verwacht werd. De opzet van Cor leek wat dubieus, maar na afloop bleek Cor weer van alles berekend te hebben. Ondanks dat zijn tegenstander actief bleef meespelen kreeg Cor toch voordeel. Toen Cor met een grappige combinatie een schijf won, was het voor hem niet moeilijk meer om de partij naar winst om te zetten.

Direct hierna weer een verliespartij. Steven den Hollander is de laatste weken niet heel erg in vorm, en dat bleek gister ook weer. Waar Steven dacht goede kansen te hebben, bleken de kansen juist bij de tegenstander te liggen. In een dun standje ging Steven de mist in. De doorbraak die hij uithaalde leek nog wat remisekansen te bieden, maar zijn tegenstander speelde dit met vaste hand naar winst.

De meest bizarre partij van gister kwam op naam van Pieter-Jan Rijken. Beide spelers speelden de eerste zetten met een snelheid waar Max Verstappen alleen maar van kan dromen. De stand leek volledig neutraal, maar toen sloeg de vlam in de pan. Beide spelers namen grote risico’s, en Pieter-Jan kwam in zwaar weer terecht. Toen zijn tegenstander echter te lang doorspeelde verkreeg Pieter-Jan winnend voordeel. Dit liet hij hem niet ontgaan, en boekte misschien wel de belangrijkste overwinning van de middag.

Wim Bremmer liet ook weer van zich spreken. Na een spannende opening, waarin beide spelers er vol voor gingen kwam een lange opbouwfase. Wim leek hier was slechter uit te komen, maar de stand was erg gevaarlijk, en Wim bracht er vele trucjes en geintjes in. Met een schitterend offer moest zijn tegenstander een zeer dure doorbraak nemen. Er leek nog remise in te zitten, maar Wim toverde wederom een truc uit de hoge hoed, en dat bracht hem de overwinning.

Het laatste punt werd binnen gebracht door Arie Schoneveld. Beide spelers hielden tijdens de partij voorzichtigheid in het oog, en deden geen rare dingen. Met hier en daar wat ruiltjes werd het evenwicht eigenlijk nooit verbroken. Een prima prestatie van Arie.
Door deze overwinning zit RDC in spanning te wachten of zij zonder te spelen tweede worden, of dat er over twee weken nog vol gas gegeven zal moeten worden in de derby tegen Samen Sterk. Volgende week zullen we het weten!