Bij de eerste test van dit seizoen stelde RDC zwaar teleur. Rijnsburg kwam er laat op de middag niet aan te pas en moest maar liefs vier tegentreffers incasseren. Dit is toch wel even slikken aangezien vooraf gehoopt werd op een overwinning en daarmee tevens het leiderschap in de Hoofdklasse.

De loting leek erg gunstig. Zowel op de borden van Arjen, Cor , Richard Kromhout en Richard Meijer moesten er voldoende kansen liggen voor een overwinning. Steven en Thomas troffen gelijkwaardige tegenstanders, terwijl er op de borden van Denise, Eric, Rinus (invaller voor de nog steeds niet herstelde Laura, beterschap!) en Arie niet verloren zou moeten worden.

De eerste teleurstelling vertrok zich al na ongeveer een kwartier speeltijd. Denise van Dam speelde tegen een sterke dame en trok wat ondoordacht in de aanval. Haar tegenstander liep twee keer op de aanval en Denise was een schijf kwijt. Daar tegenover stond weer dat Cor zijn sterke tegenstander totaal wist te overspelen. Na 30 zetten werd door tegenstander Van Ballegooijen opgegeven op wat een vlekkeloze overwinning leek. Cor zelf was echter niet tevreden en vond na afloop nog een remise combinatie waarmee zijn tegenstander zich nog had kunnen redden.

Arie Schoneveld speelde een enorm complexe opening. Omdat hij een grote afruil waarbij Arie wat minder zou komen te staan niet toe wou laten koos hij voor een moeilijke, maar wel speelbare voortzetting. Hier bleek tegenstander Kolk beter in te zijn en met een klein trucje won Kolk dan ook een schijf. Arie probeerde nog wel wat, maar moest toch de vlag strijken.

Steven den Hollander kwam tijdens de opening wat onder druk te staan. Dit nadeel bleef de hele partij hem achtervolgen en een schijfverlies leek niet te verkomen. Door tijdig de handrem te gebruiken kon hij nog vrij makkelijk de remise maken. Echt getest werd hij niet, aangezien zijn tegenstander niet de sterkste voortzetting koos.

Op achterstand kwamen wij door het verlies van invaller Rinus Kromhout. Rinus trof het niet met de op papier sterkste tegenstander. Na een interessante, spannende opening verkreeg tegenstander Tjong a Ong een goede aanval. Vanuit een wat mindere stand blunderde Rinus echter waarna het op slag uit was. Na analyse bleek dat er in de stand nog een haalbare remise zat. De achterstand werd erger toen Denise van Dam haar partij moest opgeven. Er werd nog wat geprobeerd met een schijf achter, maar de remise kwam helaas niet meer in de buurt.

Het drama wat daarop volgde was het kantelpunt van de wedstrijd. Richard Meijer loopt het hele seizoen nog niet echt lekker. Gelukkig kreeg hij tegen zijn zwakkere tegenstander zijn favoriete opening op het bord. Na de kennistest te hebben overleefd vergiste hij zich en overzag een kleine combinatie. Dit koste hem een schijf en daarmee ook gelijk de wedstrijd. Des te zonde omdat wij op dit bord juist een overwinning verwacht hadden.

Terug in de wedstrijd kwamen wij door Richard Kromhout. Richard verkreeg een mooie aanvalsstand en had vele varianten berekend. Omdat hij echter een klein grapje niet zag kwam hij in het nadeel te staan. Toch lachte het geluk ons nog even toe omdat zijn tegenstander een goede stand verprutste door in een toch wel simpele combinatie te lopen.

Eric Hogewoning koos voor een hele theoretische opening. Hij speelde echter tegen meervoudig NK-finalist Van der Kooij, gevreesd om zijn theoretische kennis. Of Eric dit wist, weet ik niet, maar er kwam een vrij onbekende vertakking op het bord. De kansen wisselde om de zet, en de ene combinatie was nog mooier dan de andere. Toen iedereen dacht dat Eric verloren stond toverde hij een grote glimlach om zijn gezicht en haalde met een gigantische rondslag nog net de remise-haven.

Thomas Wielaard had ook een leuke partij waarbij hij steeds de iets bovenliggende partij leek te zijn. Zijn tegenstander is wel een dermate niveau dat er geen voordeel viel te behalen en Thomas moest berusten in een remise. Jammer, aangezien dit de hoop op een gelijkspel deed vergaan.

Als laatste zat wederom Arjen de Mooij. Net als al zijn andere partijen dit jaar zat hij aan de goede kant van het bord. Na een vrij zuivere partij vergat hij het eindspel te winnen en moest in remise berusten. Dit had geen verschil meer voor de wedstrijd punten.

De ambities van de Rijnsburgers moet hiermee wat worden teruggeschroefd. Van een gedeelde eerste plaats staan wij nu vijfde. Tijd genoeg om hier over na te denken, de volgende wedstrijd zal pas over 4 weken zijn. Dan komt het sterke Lunteren op bezoek en zullen wij moeten winnen om bovenin mee te blijven draaien.